tisdag 22 juli 2014

Sommarhus på Svalbard?

Det finns tillfällen när det är en nackdel att bo på sjunde våningen med västläge och fri sikt. Solen ligger på på västfönstren. D v s på varenda fönster i lägenheten. Det finns ingen svalka någonstans. Det går inte att sätta korsdrag. Fläkten går på högvarv. Inte för att det hjälper. Temperaturen har passerat olidligt.

För länge sedan.

Hjärnan känns kokt. Överkokt.

Kan inte tänka. Eller rättare sagt - det är för varmt för att tänka.

Tanken på ett sommarhus på Svalbard blir allt mer lockande för varje timme som går. Bara tanken på att solbada på en glaciär på Svalbard blir allt mer lockande. Fast säkerhetsmänniskan i mig undrar om det inte skulle sluta med förskräckelse när första förbipasserande isbjörn överlycklig skulle konstatera: "Ah - lunch!"

Det lär finnas 3000 av dem i området. Och människorna som bor i området brukar ta med ett gevär för att kunna försvara sig om de ger sig mer än några hundra meter från tätbebyggt område.

Säkerhetsaspekter, ständigt dessa säkerhetsaspekter.

Det är för varmt för att tänka. Redan i morse, långt innan solen hunnit runt till västsidan, fast fläkten var i gång, sjönk det översta glasflötet i min flyttermometer. Då är det varmt. Luften var kvavfuktig utanför fönstren, kändes som ett våtvarmt omslag. Jag kände mig på en gång ångkokt och ugnsbakad. Det var då tanken på att köpa sommarhus på Svalbard dök upp, gärna intill en ännu inte helt avsmält glaciär.

Fast tanken är inte helt ny. Den har under det senaste decenniet dykt upp när vi får långvariga, extrema värmeböljor som denna. Varje år hoppas jag att värmeböljor som denna skall dröja till en bit in i augusti, när nätterna är långa nog att hinna ge litet svalka.

Vi nordbor är inte bortskämda med värme. Så vi skall väl inte klaga. Men vi är inte vana vid den. Och det är definitivt för varmt för att tänka. Min hjärna är kokt. Undrar om det skulle hjälpa om man öppnar dörren till frysen och trär in huvudet?


Annars vore inte det här heller helt fel. Som utblick betraktat.


Hoppas ni klarar värmen bättre än jag!



Jag vill också passa på att påminna om mina tips på avkopplande romantisk semesterläsning för strand, balkong och hängmatta:
- The Survivors Club, av Mary Balogh
- Ethan, av Grace Burrowes
- Historisk, svensk romance av Simona Ahrnstedt
- The Hathaways series, av Lisa Kleypas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar