tisdag 8 juli 2014

Skrivprocessen – den nödvändiga vilan

Den nödvändiga vilan
Har jag inte skrivit ett inlägg med den här titeln, frågar sig möjligen vän av ordning?

Jo, vän av ordning, det har jag. Men den gången handlade det om textens behov av att vila och mogna.

Den här gången tänkte jag ta upp författarens behov av vila. För en utvilad hjärna tänker bättre. När den väl har vaknat ordentligt, vilket grå novembermornar inte är det lättaste. Och utvilade ögon ser bättre än trötta, grusiga ögon som känns som om de innehåller halva Sahara.

Men sömn har fler aspekter. Den är läkande. Den är lindrande. Den är återställande.

Återupplivande.

Ostörd sömn främjar kreativiteten


Drömmar, drömmar...
Många människor minns sina drömmar när de vaknar och försöker tolka dem. Själv minns jag ytterst sällan mina drömmar, än mer sällan några detaljer. Vad jag minns när jag vaknar är den stundtals förvirrande känslan av att ha drömt.

Men det spelar egentligen ingen roll. Det som betyder någonting att drömmar ofta kan frigöra minnen och känslor och uppdämd kreativitet.

Vakna med utvilade ögon
Om jag kört fullständigt fast i skrivande och varken kommer framåt innan jag löst problemet eller kan finna var problemet uppstår om jag backar tillbaka och söker, än mindre finna en lösning på det, kan en natts sömn frigöra min frustrerade kreativitet. Och när jag vaknar känns problemet inte så oöverstigligt, inte så olösligt.

Om inte annat så vaknar jag med utvilade ögon, återställda krafter och en hjärna på hugget och kan se objektivt på problemet. Och i bästa fall har problemet löst sig själv över natten och jag vet exakt vad jag skall skriva för att allt skall falla på plats och textens dynamik återställas.

Ibland behövs det inte ens en hel natts sömn för att lösa ett textmässigt problem. Det kan räcka med att man slumrar till i en fåtölj – och tjugo minuter senare vaknar med lösningen på monumentala, strukturella problem i texten.

Slumra till i en fåtölj - och lös problemet

Andra gånger är det just den där hela nattens sömn man behöver för att inse att man behöver ändra ordföljden i en mening eller någon annan småsak. Små problem som, i dagar eller till och med veckor, fullständigt – och fullständigt omotiverat, i förhållande till sin storlek – har blockerat skrivandet och hejdat all framåtrörelse i texten.

Ibland vaknar man med en idé så galen att man häpnar
Kanske kommer du på en helgalen idé som bara är fullkomligt otänkbar. Och därför så fullständigt rätt att du häpnar över att du inte kommit på det tidigare.

Så en natt sömn är en god idé. Speciellt om det är god, sammanhängande sömn. Väl investerad och väl använd tid.

Stäng ned datorn och gå och knyt dig. Sussa. Sov. Dröm. Vem vet, kanske vaknar du med just den där geniala formuleringen som löser alla dina textproblem.

Sedan vore det givetvis en fördel om den ärade författaren kunde se lika välvårdad ut som damerna ovan när hon vaknar. Istället för som ett troll som spenderat natten i en torktumlare. Och sedan talar man om skönhetssömn. Gah!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar