torsdag 29 juni 2017

Glassnostalgi i Karlberg

I samband med gårdagens sista sekunden nostalgitripp till Karlberg blev det, eftersom det var jag sista gången jag kunde ta pendeln direkt dit, givetvis också ett besök på Stockholms Glasshus. Det blir litet mer omständligt med alla avstängningar nu och från den 10:e juli får man åka till nya pendeltågsstationen Stockholm Odenplan. Och därifrån ta tunnelbana till S:t Eriksplan.Eller till bussar.

Men det fixar sig nog. Den största omläggningen av spårbunden trafik Stockholm skådat sedan tunnelbanan på femtiotalet drogs tvärs igenom stan skall inte inbilla sig att den kan stå mellan mig och mina sommarglassar!



Sedan satt jag en stund och läste i den lilla parksnutten utan namn med sin fantastiska utsikt över Kungsholmen. Antingen en av Stockholms i särklass minsta parker eller en lokal kvarterstäppa. Oaktat vilket, en alldeles ljuvlig liten plats.

Och en plats som förmodligen kommer att bli betydligt lugnare och mer rofylld när pendeltågsstationen försvinner och de regelbundna folkvandringarna till och från S:t Eriksplan upphör.


Enligt SL ser det ut som om ni som bor norr om stan skall kunna åka till Karlberg med pendeln även denna vecka - kan inte garantera att det verkligen är så, men det såg ut så. Så om ni är sugna på Stockholms godaste glass gäller det att passa på medan det är enkelt att ta sig dit. Passa på att njuta!


För min del blev det en bägare med två generösa kulor glass. Roman Choklad och Salty Caramel. Supergott!


Kan rekommenderas.


Ett varningens ord dock. Salty Caramel är en ganska stark smak med ordentligt genomslag och kan nog inte kombineras med vad som helst. Antingen en ganska neutral smak som låter den dominera. Vaniljglass eller någonting däråt. Eller också en ganska kraftfull smak - men då en smak som harmoniserar med den, som i det här fallet en kraftfull chokladsmak. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar