lördag 15 oktober 2016

Fyrkantsdrama - en komplicerad historia!

Jag har en tid grubblat över generationen innan i mitt senaste romanprojekt (novellen som exploderade och blev ett romanprojekt). Det blev snart nog uppenbart att den verkligt stora, emotionella konflikten - med emotionella trauman, svartsjuka, avundsjuka, besatthet och hämndlystnad - inte låg mellan huvudpersonerna (som har en helt annan typ av motsättningar att brottas med) utan hade fötts i föräldrageneration.

Alltså i den manlige huvudpersonens föräldrageneration, den kvinnliga huvudpersonens föräldrar är inte involverade i den här röran.

Efter en hel del grubblande och funderande kom jag fram till att det i min manlige huvudpersons föräldragenerationen fanns ett fyrkantsdrama. D v s två relaterade triangeldraman, som involverar 4 personer. Se nedan.




Man 1 och Kvinna 1 är den manlige huvudpersonens föräldrar. Som synes är det en ekvation som inte går ihop. Det kommer ofelbart att bli några krossade hjärtan.


I den version av bilden jag använder i mitt bakgrundshistoria och min synopsis är de olika namnen utskrivna, men så mycket tänker jag inte avslöja. Än. 



Fyrkantsdramer är kanske t o m ännu effektivare i romancesammanhang än enkla triangeldraman, de ger fler (skämt oavsiktligt) vinklar. De får en helt annan dynamik, och de kan ha olika teman och toner. Från det romantiskt komiska där kontraenheterna efter en serie förvirrade turer upptäcker att de inte alls hör samman så som de initialt trott, till det romantiskt ödesmättade och djupt tragiska.


Här är en annan version,
(som kan vara både komisk eller tragisk).



I min manlige huvudpersons fall blir föräldrarnas äktenskap trots allt initialt mycket lyckligt. Men fyrkatsdramat har bäddat för olösta konflikter och förbittring och bristen på försoning bäddar i sin tur för en serie eskalerande tragedier.


Det var först när jag funderat ut exakt hur det hela hängde samman som intrigen som snurrat runt i hjärnvindligarna började bli tydlig och övertygande. Innan dess var motivationen för vissa ganska omskakande händelser vare sig övertygande eller trovärdig.


Min manlige huvudperson och min kvinnliga huvudperson då?

Ah, det är en helt annan historia!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar