torsdag 24 december 2020

En julhälsning från bloggen

Så blev det omsider jul också i år.

Kanske är det en annorlunda jul för många, kanske är det så för dig och de dina så här i coronatider.

För mig är det en jul som vanligt. 

En solojul, alltså. Som det har varit sedan mamma gick bort, så jag är något av en veteran. 

Och därtill en jul med begränsade ekonomiska resurser. Men det finns i alla fall färdigskivad griljerad julskinka, gott bröd, ett par goda ostar, saffransbullar och pepparkakor - och vad mer behöver man egentligen?

Ja, ja, självklart - en Jansson.

Men Janssons Frestelse fick utgå ur menyn redan förra året, på grund av gikten. Ansjovis hör tyvärr till sådant som står på förbjudetlistan. Sådant som jag måste avstå från för att undvika giktattacker.

Sill står också på den listan, även om inlagd sill är struken från menyn sedan länge eftersom matsmältningssystemet inte gillade det lika mycket som vad jag gjorde.


På den positiva sidan så bjuder Julafton 2020 på kyla, frost och strålande solsken här på Södertörn. Även om det kanske inte är snö på marken så ser jag i alla fall en massa frostvita tak!

 

Sedan bjuder julhelgen också på en hel del härlig skrivtid, som jag givetvis tänker ta vara på på bästa.

Och, ja, det finns självfallet choklad!


Hoppas att ni får en så trevlig julhelg som möjligt, även om förutsättningarna kanske är annorlunda i år.

Gör det bästa av den. Tänd ett ljus. Spela din favoritjulmusik. Var rädda om varandra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar