söndag 23 december 2018

Vad är det som gör att man väljer en bok?

Ja, vad är det egentligen som gör att ens intresse fångas av en viss bok? Och varför blir det just den boken?


Är det ett snyggt och lockande omslaget som gör att du väljer en bok?

För min del så kan nog ett tilltalande omslag fånga min blick...


Eller är det baksidestexten som fångar dig?

...men det är framför allt intresseväckande, fängslande och fantasieggande baksidestexter som väcker mitt intresse.


Är det bokens litterär kvalitet som fäller avgörandet för din del?

Litterär kvalitet är givetvis alltid en fördel, men för min del så är det ännu viktigare att boken förmår att engagera mig. Livet är, i alla fall för mig, för kort för att jag skulle vilja lägga tid på att  kämpa mig genom böcker som lämnar mig likgiltig, oberörd eller frustrerad.


Är det omfattande och intensiv reklam som väcker ditt intresse?

Allt går visserligen att sälja med mördande reklam. Men när det gäller bokreklam och reklamkampanjer så kan det göra mig medveten om att boken ens existerar, vilket jag annars inte direkt håller koll på.

Såvida den inte boken är skriven av någon favoritförfattare, för då har jag ofta nära nog bevakat författarens hemsida i veckor i väntan på boken och haft stenkoll på utgivningsdatum.

Men ingen reklam i världen kan göra mig intresserad av att köpa en bok som jag inte på något annat sätt känner mig attraherad av.


Är lysande recensioner en avgörande faktor för din del?

När det gäller recensioner så är jag nog mest osäker. Kommer jag att dela recensentens åsikt om boken? Har vi samma litterära smak? Har jag uppskattat andra böcker som recensenten i fråga rekommenderat eller tokhyllat?

Jag minns hur mamma förlitade sig på recensioner när hon köpte böcker, och hur förväntansfull hon var innan hon började läsa. När jag sedan frågade henne om den nya boken var bra så brukade hon allt för ofta skaka på huvudet och säga: "Nu har jag allt kastat pengarna i sjön igen!"

Hennes uppfattning överensstämde inte med den lyriske recensentens. Dessvärre drog hon inte så ofta som hon kanske borde ha gjort lärdom av sina misslyckade bokköp efter entusiastiska recensioner, utan lät sig ofta övertygas av recensioner från samma recensent.



Så, mina läsande vänner, över till er!

Hur väljer du egentligen de böcker som du väljer?

Och vad är din uppfattning om vilka faktorer som gör en bok framgångsrik?

Och ligger det några spännande, bokformade paket med ditt namn på under din julgran?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar