fredag 28 december 2018

Skrivdagbok, 28 december

Jo, då, jag skriver fortfarande. För ögonblicket dock inte i tionde kapitlet, där är det en eftertankepaus just nu. Jag tror inte att det är början på en ny omgång av "Blank skärm/Tom hjärna" och ett svårartat fall av skrivkrampsartad "Men vad fasen händer härnäst" som kommer att vara i månader- Förhoppningsvis inte.

Men jag har äntligen skrivit klart den här svåra, hjärtslitande sekvensen av korta scener som integrerar i varandra. Nu behöver jag stanna upp och bestämma hur jag på bästa sätt skall få själva huvudberättelsen på spåret igen. Utan att det känns krystat.

Under tiden är jag inne och arbetar med den historiska julnovellen som exploderade ut ur novellformatet.

Fast vid det här laget börjar jag bli van vid att mina novellförsök plötsligt inte längre ryms inom ramarna för en novell. Jag tycks vara inkapabel att tänka smått och begränsat nog för att skriva noveller, så det är väl lika bra att lämna det fältet åt folk som gör det med stil och bravur

Min expanderade historiska, romantiska, före detta julnovell artar sig i alla fall riktigt bra i sin nya och förlängda version. Astrid och Axel känns trovärdiga och sympatiska och just så där lagom motspänstiga - och relationen dem emellan!

Wohoo!

Milt sagt komplicerad.
Fast det, det är nog årets underdrift.

Det här, tror jag, kommer att bli jäkligt roligt att skriva!




Sedan har jag också skrivit ett par texter åt jobbet. Min julutmaning till mig själv, att ta mig an några halvdana texter och få dem att flyga.

Det har varit roligt att gå lös på dem, att verkligen ta ut svängarna. Det skall bli roligt att höra vad de tycker om de här utkasten efter nyår. Ja, ja, jag vet givetvis att jag förmodligen kommer att få höra ett halvt uppgivet  "Det är för långt!"

(det är någonting jag hör rätt ofta).

Åtminstone lär jag nog få höra det beträffande den ena av de här texterna.

Men det beror på underlaget. Den befintliga texten. Är den långt, så lär den ju knappast bli så värst mycket kortare när jag har gått lös på den och finslipat och förtydligat och trimmat texten och gjort den mer läsvänlig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar