fredag 19 maj 2017

Min första icke positiva romancerecension

I förrgår skrev jag min första icke positiva romancerecension och det känns så där. Lika roligt som det varit att skriva halv lyriska recensioner om böcker man gillat - eller rent ut älskat - lika motigt är det att mer eller mindre såga en bok någon lagt ned eoner av sin tid, hela sitt engagemang och förmodligen en liten bit av sin själ i att skriva.

Kanske borde jag ha avstått från att skriva en recension för den här boken. Förbigått den med tystnad, så som jag tidigare förbigått böcker som kanske inte helt varit i min smak. För dessvärre var inte den här boken i min smak och något gott omdöme eller något bra betyg kunde jag inte ge den. Och förmodligen - förhoppningsvis - finns det romanceläsare där ute som kommer att tycka att jag har så fel man bara kan ha.


Men jag har kommit till ett vägval. Är mitt syfte med Romanceportalen att enbart skriva om de böcker som faller mig i smaken och nonchalera de som inte gör det? Eller vill jag göra ett försök att seriöst och förhoppningsvis professionellt recensera romance och ge så ärliga och uppriktiga omdömen som möjligt om de böcker jag läser?


I det valet har jag, även om det kanske tar emot, nu valt den senare vägen. Och, nej, det är inte roligt att behöva dela ut betyg från betygsskalans lägre delar. Eller behöva konstatera att "Nej, det här gillade jag inte."


Ännu tristare är det att boken jag just mer eller mindre sågat är en svensk romance av en av de författare som debuterade i Simona Ahrnstedts kölvatten under romancevågen 2016. Det gör nästan ont i hjärtat - jag är ju princip förprogrammerad att gilla det här. Men inte den här gången.


Men ändå.
Det är inte utan att jag känner sig som riktig bitch.

Kanske är det nödvändigt att det gör ont i recensenten om det skall bli helt ärligt och en "bra" dålig recension?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar