söndag 24 februari 2019

Plagiat skakar romancevärlden – #CopyPasteCris

Har ni koll på den här plagiathärvan som just nu skakar romancevärlden? Jag skrev om det i gårdagens andra inlägg här på bloggen, men för den händelse ni ännu inte har hört det så kokar Twitter och sociala medier över av inlägg med taggen #CopyPasteCris.

Jag snavade över den här tråden i fredags kväll, på Twitter. I korthet så handlar det om att en författare i Brasilien tydligen har kopierat stor stycken ur en rad välkända romanceförfattares verk, mixat samman dem och publicerats dem (vet inte om det bara är e-böcker eller om de finns som tryckta böcker också ) som sina egna böcker via Amazon och Kindle Unlimited.

Bland de författare som har utsatts för plagiat så finns såväl Nora Roberts som Courtney Milan och Tessa Dare, men också många flera har drabbats.

Såväl Nora Roberts som Courtney Milan har skrivit omfattande blogginlägg om det hela och också följt upp det med nya inlägg.

Jag försökte sammanfatta händelseflödet, så långt som jag har förstått det i alla fall (inklusive länkar till de respektive författarnas blogginlägg i ärendet), i mitt förra inlägg här på bloggen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar