tisdag 5 februari 2019

Veklagan över snöröjningen

Jag är fortfarande tämligen insnöad här i min Södertörnsförort. Nu så har man visserligen plogat en del här, men då företrädesvis för bilar. Att fotgängare kanske också skulle vilja ta sig ut ur och in i området utan problem tycks ännu inte ha gått upp för begåvningsreserven i snösvängen. Man har till och med vräkt upp plogvallar över gångvägarna och jag kan se från mina fönster vilka problem som t o m personer som inte verkar ha några direkta svårigheter att gå har när de skall ta sig fram.

Ni förstår kanske varför jag, föga smickrande, refererar till dem som begåvningsreserven i snösvängen? Ah, de är förmodligen trevliga personer, men denna prioritering av bilister i alla lägen är fruktansvärt frustrerande. Om man lade litet mera krut på trottoarer och gångvägar så skulle många onödiga fallolyckor kunna undvikas. 

Nattens och morgonens blidare väder har gjort att en hel del snö har rasat ned från träden, så de senaste dagarnas sagoskogseffekt håller så sakteliga på att avta. Så nu är det lilla tålamod och överseende jag möjligtvis har kunnat uppbåda för de som kämpar med snöröjningen förbrukat. Nu finns det inte längre några förmildrande omständigheter för att inte röja gångvägar och trottoarer ordentligt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar