onsdag 18 januari 2017

Skrivardagbok, 18 januari

Just nu har mitt huvudskrivprojekt mer eller mindre låst sig. Eller också är det kanske så att processen i hjärnan inte klar än. Och om jag skulle försöka skriva någonting innan den är klar, kommer allt jag lyckas åstadkomma att bli en enda röra. Som jag senare kommer att få kämpa med att reda ut sedan jag målat in mig i det legendariska hörnet.

Been there, done that. Har ingen som helst önskan att göra om det misstaget frivilligt, så just nu får hjärnan som den vill tills den slagit fast riktlinjerna för det här partiet och arbetat ut detaljerna. Speciellt som det här komplicerade partiet handlar om att knyta samman den nya inledningen på texten med de resterande typ 700 sidorna av texten. Friktionsfritt. Sömlöst. Elegant.

Och, ja, jag vet - det är ett första utkast vi talar om. Men jag talar inte om stilistiskt elegant eller någon slutfinish, inte än. Utan om strukturell elegans. Som brospannet över avgrunden, som inte bara måste bära upp brons vikt utan också vikten av all trafik uppe på bron.

Det är aldrig för tidigt för strukturell elegans.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar