onsdag 4 januari 2017

Mål för 2017

Det skadar givetvis inte att försöka strukturera upp vad jag vill åstadkomma under 2017.


Mål för mitt skrivande

  • Skriva de nya kapitlen som skall in i början av texten (ca 2 – 4 nya kapitel).
     
  • Kapitel för kapitel splitta upp mastodontdokumentet till kapiteldokument och arbeta mig genom kapitel för kapitel tills de når allra minst ett slags lägsta acceptabla standard.
     
  • Under detta projekt identifiera, bearbeta och lösa vad jag kallar ”tågurspårningen” mitt i texten – där första halvan av texten, skriven efter en grundidé som inte höll måttet, trots upprepade bearbetningar alltjämt skaver och stretar mot den senare halvan av texten som är skriven enligt ett annat och betydligt bättre koncept.
     
  • Jämka samman de båda halvorna av mitt bokmanus och slipa och strömlinjeforma texten tills den flödar obehindrat, utan textmässiga fartgupp, från första sidan till den sista.
     
  • Skriva de ca 1½ till 2½ kapitel som skall in mellan sammanhängande färdigskriven text och de färdigskrivna sista kapitlen + epilogen.
     
  • Identifiera och rensa bort överflödig och repetitiv text där det låter sig göras så att texten, trots att jag skriver till nya kapitel, inte skall växa lavinartat utan helst krympa något.
     
  • Parallellt med ovan nämnda aktiviteter skriva synopsis och upprätta personporträtt för samtliga huvudpersoner, bipersoner och statister.
     
  • Ha ett fullständigt första utkast klart före hösten.
     
  • Skriva ut hela mitt färdiga bokmanus (typ alla 800+ sidorna) och göra en grundlig genomläsning från prologens första sida till epilogens sista sidan på papper.
     
  • Efter genomläsningen göra en redigering av 1:a versionen av mitt färdiga bokmanus.
     
  • Få ut mitt bokmanus till en skara testläsare före årsskiftet.


För att lyckas med allt vad jag föresatt mig när det gäller mitt skrivande har jag valt att använda ett speciellt Ledord (watchword) för 2017. Det är ett koncept jag fann på en engelsk romance-/skivarsajt och det verkade intressant. Jag har vänt och vridit på konceptet och givit det min egen, personliga tvist. Mer om konceptet med watchword/ledord följer i ett kommande inlägg som jag kommer att länka till härifrån så snart jag fått upp det.



Mål för Romanceportalen/bloggen/hemsidan

    • Arbeta vidare med tydligare vinjetter för hemsidans/bloggens olika sektioner så besökare har klart för sig var de befinner sig.
       
    • Arbeta vidare med att göra Romanceportalen till bästa stället att hänga på när det gäller romance.
       
    • Recensera fler romanceböcker 2017 än jag lyckades recensera 2016.
       
    • Recensera fler svenska romanceböcker.
       
    • Försöka öka bevakningen av vad som händer på den svenska romancemarknaden.
       
    • Göra en sida för varje grad i Romanceportalens nya betygssystem och länka in recenserade (betygssatta) romanceböcker under respektive betygsgrad i betygsskalan.
       
    • Inleda ett mindre flöde av recensioner av icke-romance böcker (som inte skall blandas samman med flödet av recenserade romanceböcker) och komma på hur jag löser det snyggt, enkelt och effektivt.
       
    • Arbeta med att göra inläggen om skrivande samt sidorna om skrivande tydligare markerade.


    Mål på sociala medier (utöver Romanceportalen)

    • Fortsätta att efter bästa förmåga bygga upp min närvaro på sociala medier till en plattform som är intressant nog att locka besökare och få dem att vilja återvända.
       
    • Återskapa min raderade blogg om ekologisk hud- och hårvård på en annan, pålitligare plattform.
       
    • Fortsätta bygga upp mitt twitterflöde som ett attraktivt flöde för alla som är intresserade av skrivande och romance.
       
    • Att under 2017 försöka locka ännu fler twitterföljare som är intresserade av romance samt försöka göra mitt flöde till ett av de intressantare svenska romanceflödena.
    • Att vid utgången av året ha ca 1000 twitterföljare.
       
    • Försöka locka fler besökare till mina anslagstavlor om historiskt mode, antika smycken etc på Pinterest.


    Mål som läsare

      • Läsa mer romance
         
      • Läsa allra minst de 25 böcker jag tecknat mig för i GoodReads Challange 2017
         
      • Läsa minst en bok av någon romanceförfattare jag hitintills inte läst någonting av
         
      • Läsa mer svensk romance
         
      • Försöka läs all nyutkommen svensk romance under 2017
         
      • Läsa faktaböcker om romance
         
      • Fortsätta rensa bokhyllan från gamla hyllvärmare, som jag kanske älskade på 80- och 90-talet men som jag i dag inte har den ringaste lust att läsa om, och göra plats för nya för nya böcker.
         
      • Fortsätta driva engelskaprojektet, som nu är inne på sitt 17:e år, genom att läsa (minst!) en bok i månaden på engelska. Och vid närmare eftertanke – hur många håller fortfarande sitt livs enda nyårslöfte efter 17 år?


      Mål för mig, personligen

      • Komma ikapp med sådant som inte blivit gjort under 2016 p g a fotsmärtor
         
      • Fortsätta försöka återvinna styrkan, balansen och smidigheten i fötterna med sjukgymnastik
         
      • Försöka få magen (jädrans sabotör) i balans så den inte lägger krokben för mitt sociala liv
         
      • Försöka undvika stress eftersom det påverkar magen negativt
         
      • Göra en massa roliga saker jag inte kunde göra förra året p g a ovan nämnda problem
         
      • Promenera mera, nu när fotsmärtorna inte är lika jobbiga
         
      • Packa upp och gallra de återstående flyttlådorna efter mamma
         
      • Finna glädjeämnen i livet - och dess förtretligheter - och se till att ha roligt




      Inga kommentarer:

      Skicka en kommentar