tisdag 17 november 2020

Ett före och ett efter – livet i Coronatider

Här om dagen så var jag tvungen att ändra två besök på min vårdcentral (årliga hälsocheckar, inget annat), som hade bokats in lite väl tidig och skulle ha inneburit att jag skulle vara tvungen att åka buss i rusningstid. 

Bussturer som SL varnar för att många reser med i sin reseplanerare med en orange varningsikon.

Ingen bra idé om man vill hålla sig Coronafri och frisk.


Så jag ringde vårdcentralen för att ändra tiderna och när jag pratade med undersköterskan så hörde jag plötsligt mig själv säga:


”Jag tänkte som före Corona”.


För de här tiderna, de hade varit perfekta för mig – före Coronatider och pandemier.

De låg på morgonen, eller den tidiga förmiddagen, och hade inte splittrat upp dagen ohjälpligt med tanke på att jag är tvungen att ta bussen till vårdcentralen.


Men det är uppenbart att jag måste börja vakta på min hjärna, för det finns ett före och efter Corona. 

Hur man agerar. Hur man planerar. 

Hur man får tillvaron att fungera så friktionsfritt och säkert som möjligt.


Hur är det med er?

Har er hjärna greppat alla aspekter av att leva mitt i stormens öga?

Eller kanske snare mitt under en pandemi.

Med ett före Corona-tänk och hur man nu måste tänka, planera och agera.

Eller upptäcker ni plötsligt att ni gjort en logisk tankevurpa och tänker så som ni skulle ha gjort innan Corona och pandemin?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar