lördag 14 juli 2018

Sabrina Jeffries – The Pleasures of Passion



Kategori: Historisk romance
Titel: The Pleasures of Passion
Ingår i: Sinful Suitors, 4:e boken
Författare: Sabrina Jeffries,
amerikansk
romanceförfattare

Klass: Engelsk romance
Språk: Engelska 
Utgivningsår: 2017
Epok: 1820-tal


Sabrina Jeffries, en New York Times bästsäljande romanceförfattare, skriver romance som kännetecknas av såväl humor som kvick och rapp dialog. The Pleasures of Passion är den fjärde boken i hennes senaste serie, Sinful Suitors.

Sabrinas Jeffries berättelser kretsar i många fall kring intrikata problem. Hennes flyhänt tecknade personer känns trovärdiga och levande och hennes dialoger flyger ofta av sidorna. Hennes sätt att angripa konventionella romanceelement har ofta originalitet och det finns en ledighet och drivkraft i hennes sätt att skriva som känns uppfriskande.

The Pleasures of Passion, den fjärde boken i serien Sinful Suitors, är Niall Lindsey, the Earl of Margrave, och Mrs Brilliana Trevors historia.





The Pleasures of Passion
(Baksidestext)

When Niall Lindsey, the Earl of Margrave, is forced to flee after killing a man in a duel, he expects his secret love, Brilliana Trevor, to go with him, or at the very least wait for him. To his shock, she does neither and sends him off with no promise for the future. Seven years and one pardon later, Niall returns to England disillusioned and cynical. And being blackmailed by the government into working with his former love to help catch a counterfeiter connected to her father doesn’t improve his mood any. But as his role as Brilliana’s fake fiancé brings his long-buried feelings to the surface once again, he wonders who is more dangerous—the counterfeiter or the woman rapidly stealing his heart.

Forced to marry another man after Niall was exiled, the now widowed Brilliana wants nothing to do with the reckless rogue who she believes abandoned her to a dreary, loveless life. So having to rely on him to save her father is the last thing she wants, much less trusts him with….But as their scheme strips away the lies and secrets of their shared past, can she let go of the old hurt and put her pride aside? Or will the pleasures of their renewed passion finally enable them both to rediscover love?




Om handlingen

Sju år tidigare var Brilliana Payne och Niall Lindsey huvudstupa förälskade, något som den gången var en hemlighet eftersom Brilliana bara var sjutton år och ännu inte hade debuterat i societeten. Det var också en relation som tog tvärt slut sedan Niall utkämpat en duell under oklara omständigheter och måste fly landet. Hans försök att övertyga Brilliana att följa med honom i exilen stupade på att hon måste ta hand om sin sjuka mor.

När Niall efter många år i exil benådats och återvänder till England blir han av myndigheterna pressad till att försöka avslöja en falskmyntare. Också Brilliana, som nu är änka, pressas till att hjälpa till eftersom hennes far tycks vara involverad.

Trots att vare sig Niall eller Brilliana vill ha någonting med varandra att göra måste de nu arbeta tillsammans – och inte hur som helst. För att Niall skall kunna vinna hennes fars förtroende måste de utge sig för att vara förlovade.

Brillianas brådstartade äktenskap, så snart efter att Niall var tvungen att fly landet, har alltid retat honom. Han ser henne som en kallhamrad lycksökerska. Brilliana å sin sida ser Niall som en vårdslös, hjärtlös odåga som hon kan tacka sin lyckliga stjärna för att hon undkommit.

Den nödtvungna närheten dem emellan leder dock till att de gamla känslorna väcks till liv. Och båda tvingas inse att saker och ting kanske inte är så som de vid första anblicken förefaller vara.

Och mitt i alltsammans måste bevisa Brillianas fars oskuld.

Eller skuld.



Mitt omdöme

The Pleasures of Passion är en charmig och underhållande romance. Nialls och Brillianas historia är på många sätt gripande och hjärtslitande. Men jag blir ändå inte så där riktigt gripen eller charmerad som jag vanligtvis brukar bli av en Sabrina Jeffries romance.

Och, frustrerande nog, så vet jag inte riktigt varför.Boken är inte illa skriven. Sabrina Jeffries böcker är, som jag nämnt ovan, alltid väl och rappt skrivna. Men av någon anledning griper den här boken inte tag i mig så som hennes böcker vanligtvis gör. Vi klickar helt enkelt inte, även om varje genomläsning varit roande och underhållande.

Boken känns på flera sätt som något av en mellanbok, och tyvärr litet beige. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det beror på. Kanske beror det på att jag tvivlar på att den boken skulle kunna stå på egna ben om man inte har läst hela serien innan. Intrigen känns för komplicerad i förhållande till vad som står på spel och utdelningen av det, jag kan inte förklara det bättre.

Kanske har jag också svårt att knyta an till Niall och Brilliana och sympatisera med dem som par, för mig känns kemin mellan dem tyvärr ganska ljummen. Sedan kretsar också en stor del av intrigen kring DET STORA MISSFÖRSTÅNDET - en trope som inte direkt hör till mina favoriter.

Kanske hade jag också för höga förväntningar på den här boken, vilket snarare ligger hos mig och inte hos författaren.

Tyvärr kommer allt detta, sammanlagt, ändå att dra ned betyget något. Men eftersom den fortfarande är väl skriven, blir fallet inte större än så här.


Min slutsats är att The Pleasures of Passion är en charmig och underhållande romance från en skicklig romanceförfattare, men att den dessvärre inte är en av mina favoritböcker av Sabrina Jeffries. 

Jag hoppas att den här boken kommer att fungera bättre för dig än den har gjort för mig.




Betyg: 6 hjärtan av 10
http://elisabetnielsen.blogspot.com/p/blog-page_78.html




(som har en annan betygsskala)





The Pleasures of Passion
finns att köpa hos bl a
Adlibris, Bokus och Amazon








http://elisabetnielsen.blogspot.se/p/romancetip.html


Tidigare romancerecensioner / tips om romantisk läsning:

2018

- Unforgiven, av Mary Balogh
- Indiscreet, av Mary Balogh
- The Duchess Deal, av Tessa Dare
- Allt eller inget, av Simona Ahrnstedt



Om du vill se äldre recensioner, bokpresentationer och boktips finns de under rubriken Romancerecensioner i högerkolumnen. Annars kan du finna dem här




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar