fredag 25 maj 2018

I går blev två pendeltåg ett

Gårdagen började faktiskt riktigt bra. Jag hade verkligen flow i går morse, jag kom iväg inte bara ett tåg tidigare än vanligt utan rent av tre tåg tidigare. Wohoo!

Som sagt, flow.

Tåget kom i tid och jag fick t o m en framlänges fönsterplats på skuggsidan och kunde slå upp min bok medan landskapet rusade förbi på väg mot stan. Vi kom till Handen, utan problem. Vi körde vidare mot Skogås. Vi kom till... Vega?

Där blev det tvärstopp. I en knastrande högtalare viskade föraren efter kanske fem minuter att tåget före oss fått tekniska problem och nu stod stilla någonstans framför oss på spåret på väg mot Skogås.

Sedan stod vi där, mitt i byggröran vid Vega, i kanske en kvart. Sedan rullade vi bit. Stod stilla igen. Rullade ännu en bit.

Slutligen kom vi så till Skogås. Fast just före stationen fick vi växla in på det normalt södergående spåret.

På andra sidan perrongen stod det trasiga tåget, som tydligen med mycket möda lyckats släpa sig in till stationen. Och perrongen var, som man brukar säga, svart av folk. Eller snarare smockfull av folk - för vid den här årstiden och med den rådande väderleken är majoriteten av pendlarna inte svartklädd.


Så, två pendeltåg skulle plötsligt bli ett.

Gissa om det blev trångt?

Häpp!


Tid tog det också, eftersom vi blev stående längre på samtliga stationer in mot stan eftersom passagerare som skulle med båda dessa tåg skulle tränga sig in i det överfyllda pendeltåget. Ingen verkade vilja vänta två minuter på tåget bakom oss - jag förmodar att det var i det närmaste folktomt.

Vilket man knappast kunde anklaga mitt pendeltåg för att vara. Det var så trångt att vi hade behövt en sådan där japansk påknuffare som hjälper till att stuva in passagerarna i tågen.


Men jag skall inte klaga, jag satt bra där jag satt och jag hann läsa flera kapitel i boken. Däremot var det inte utan att man undrade vart syret hade tagit vägen.

Så, trots min ambition att komma trekvart tidigare till jobbet - eftersom jag råkade ha en morgon med världens flow - var jag istället där knappa tio minuter tidigare än vanligt.


Men, SL?
Det skulle vara förbålt bra om era högtalarsystem fungerade - i samtliga vagnar.

Information - relevant, aktuell, tillförlitlig och fullt HÖRBAR!!! - är viktig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar