fredag 11 maj 2018

Härdsmälta eller hårddiskkrasch?

Japp, det är frågan jag måste ställa mig om onsdagen. Råkade min hjärna ut för hjärnors motsvarighet till en härdsmälta eller en hårddiskkrasch?

Den gick i alla fall tilt, over load, error - varefter normal verksamhet upphörde och världen tappade kontakten med logiken.

Det är kanske inte så underligt, jag tillbringade tisdagen och onsdagen med att försöka skriva texter om juridik. Vet jag någonting om juridik? Nope.

Såvida man inte räknar med Datalagens 10 §, som jag jobbade med under 80- och 90-talet på Televerket. Och om ni inte vet vad tusan det är, är det inte så förvånande för datalagen ersattes för många år sedan av personuppgiftslagen. Men det var i alla fall privatpersoners rätt att begära ut utdrag om sig själva för att se vad t ex myndigheter hade för uppgifter om dem.

Behöver jag säga att jag vid här laget inte minns många formuleringar, om ens några?


Men, skrivas texter om juridiska begrepp skulle det göras.

Så gjordes också, under såväl tisdagen som onsdagen. Research, textmixning, textredigering, textbearbetning, etc tills det fanns en begriplig text. Om den sedan var juridisk korrekt?

Det ligger bortom min horisont.
Låååångt bortom den.

Som tur var, var det i alla fall inte juridiska dokument jag skrev. Bara texter om juridiska dokument.


I onsdags kväll fick dock min hjärna nog och gick - som ovan nämnts - tilt, error p g a akut over load. I rasande takt passerade min hjärna stadierna "varning för ångkokt blomkål", "här var det potatismos", "maneter, uppspolade på en strand" samt uppenbarligen även "fullständigt cocko och inga hästar hemma". Ungefär som om någon, med plattan i botten, kör igenom en rad avspärrningar och vägbommar och rakt ut över kajkanten.


Det slutade med att min dumma, tröga, värdelösa hjärna var totalt handlingsförlamad. Oförmögen att avgöra vilket dokuments text jag skulle kopiera in i nästa dokument jag skulle konstruera.

Jag kom farligt nära att börja uppdatera i ett dokument som redan var klart.

Och där, klappade jag ihop.
Citronen hade pressats till sista droppen.


Men huruvida det var en hjärnmässig härdsmälta eller hårddiskkrasch, det vet jag inte. Allt jag vet är att jag hade nära nog skallklyvande huvudvärk från onsdag eftermiddag till torsdag mitt på dagen, trots flera Alvedon. Och, givetvis, att tankeverksamheten avstannade.


Inte heller blev det bättre av att det samma kväll var strul i megaformat i kollektivtrafiken. Hemresan från jobbet, en resa som normalt tar ca 50 minuter till 1 timme, tog denna kväll - givetvis just denna kväll - 2½ timme. Men det, är en historia i sig så det skall jag inte gå in på här.


Jag har fortfarande huvudvärk, men nu är den mer normaliserad och svarar bra och omgående på Alvedon.


Vad som främst gäller nu, är att fundera ut en bättre struktur för den här typen av högprioriterade jobb. För en del av problemet, var just bristen på struktur. Under tisdagen ödslade vi bort en hel del tid på att göra flera sidor som inte hade högsta prioritet.


Stress.
Går att hantera.
I alla fall till en viss nivå.
Bara arbetet är väl strukturerat och prioriteringen otvetydig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar