lördag 5 december 2015

Kan man ha stormbaksmälla?

Så här dagen efter stormen, när alla sju våningarna i huset här på Södertörn svajade och vaggade i stormbyarna och man trodde att klirrande fönstren var på väg in i rummen, är jag en smula gråvädersslö. Gråvädersslö, men faktiskt rätt bekväm. Kan man ha stormbaksmälla?

Misstänker i så fall att det är det jag har.

Misstänker också att det är julmarknad i Nynäshamn, mellan varven dundrar ett ångtåg förbi nere vid stationen. Det är en lätt surrealistisk känsla, när pendeltåg och ångtåg passerar varandra vid samma plattform.



Borde skriva denna helg – borde verkligen skriva!
Eller åtminstone redigera någonting.

Men det är som det är. Jag börjar nästan misstänka att någonting är monumentalt, fundamentalt fel i texten. Utan att jag kan sätta fingret på vad. Eller var. Kanske inte så underligt, jag är inte på väg åt samma håll som när jag började skriva längre. Har inte varit det på länge, min första idé var så standardformulär 1A.

Höll inte måttet, det blev platt och tråkigt och klichéartat. Den nya lösningen är bara så mycket bättre, speciellt som det inte blir en bok utan tre + en böcker istället. Mer djup i karaktärerna, mer svärta - men samtidigt också mindre svartvitt. Mer utveckling av personerna under resans gång, mer mognad. Och alla får plats att utvecklas och ta den plats de behöver för att skina.

Men gång på gång tar det bara tvärstopp när jag redigerar. På ungefär samma ställe. Efter de två första tredjedelarna. Någonting ligger och skaver, någonstans har kursändringen inte lyckats helt problemfritt. Någonstans, men jag vet inte var.

Man kan bli frustrerad för mindre. Gah!!!


Så. Inget skrivande. Inget redigerande heller, för den delen. Gick istället banans på Goodreads och lade till ungefär hur många böcker som helst i min vill-läsa-lista, som innehåller över 300 titlar nu.




Um - hur många romanceförfattare finns det egentligen? Jag har lagt till böcker av författare jag aldrig ens hört talas om. Men de (böckerna) lät som om de skulle vara bra. En del hade samstämmiga, lysande recensioner medan andra pendlade mellan lyriska och bottennoteringar. Jag hoppas min uppfattning kommer att sammanfalla med de mer lyriska.

Om jag någon gång kommer så långt som till att köpa och läsa några av dem. Just nu är min bokbudget på i runda slängar 0:-/mån eftersom Skatteverket vill ha en oförskämt stor del av kakan - och de vill ha hela sin kaka på en gång, inte serverad i hanterbara skivor.


(Är det bara jag eller finns det fler som tycker att Skatteverket är en - um - något oflexibel myndighet?)


Senaste bokinköpet var två engelska romance, Tessa Dares When a Scot Ties the Knot och Mary Baloghs Only a Kiss - en födelsedagspresent i efterhand till mig själv. Den förra boken är nu vederbörligen refererad/recenserad/tipsad om bland mina boktips på Romanceportalen, den senare väntar ännu på omläsning.



Jag tvivlar på att det kommer att bli pengar över till någon julklappsbok till mig själv i år. Men än så länge finns det åtminstone lästa men ännu inte refererade/recenserade/tipsade om romanceböcker att tipsa om, så Romanceportalen kommer inte att bli lidande på ännu ett tag.



http://elisabetnielsen.blogspot.se/p/romancetip.html



Nå. Lunchen blev ost- och skinksallad med soltorkade tomater, babyspenat och brödkrutonger. Inte utan att jag känner mig litet nyttig. Och nu skymmer det över Södertörn efter en grå dag. Dags att tända några ljus och kura upp sig i fåtöljen med nästa bok som skall refereras/recenseras/tipsas om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar