lördag 6 april 2019

Jag vill ha normaltid igen!

Det här med omställningen till sommartid blir bara värre och värre, vartefter åren går. Jag är numera urgängad i en eller ett par veckor efter omställning, med rubbad sömn och trötthet som följd. Jag är tvungen att gå till sängs tidigt - eftersom jag håller på att gäspa käken ur led och somna i fåtöljen om kvällarna - och vaknar som en följd därav tidigt och kan inte somna om. Vilket givetvis gör att jag gäspar käken ur led också följande kväll.

Jag vill ha tillbaka normaltid, året runt, som det var när jag var barn.

Och kalla det för katten inte vintertid!

Det, är ett namn som yngre generationer - som inte vet om någonting annat - med åren har börjat kalla den period av året när vi ställer om från den konstlade sommartiden till den tid som har varit gemensam och normal tid här i Sverige sedan vi vid mitten av artonhundratalet fick järnvägar och därmed behövde en gemensam tid, från Stockholm i öster till Göteborg och Malmö i väster för att folk inte skulle bli helt förtvivlade av att försöka hålla reda på tiderna i tidtabellerna med alla små lokal tidsskillnader.

Så, nej, jag vill inte ha vintertid.

Jag vill ha normaltid.

NU.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar