måndag 6 januari 2020

Nytt år, nya prövningar

Inbillade jag mig möjligen att jag skulle ha reducerat risken för en ny gikt-attack genom att sänka urathalterna tillräckligt med en strikt purinfattig kost under en månad?

Nej, fullt så naiv var jag inte.

Men naivt nog så hoppades jag på en längre respit, på att den förebyggande medicinen skulle få mer tid på sig att verka och tillsammans med rätt sorts purinfattiga kost motverka anfallet. Hålla det på avstånd några veckor till, ge allt tid att samverka.

Men, nej då. Så enkelt var det inte. En sådan tur skulle jag inte ha.

Eller kort och gott - så enkelt skulle jag inte slippa undan.

Redan nyårsdagens kväll kom de första symptomen, med smärtor i höger fotled. Nu sitter det där, i höger lilltå - och ni fattar inte hur ont det kan göra i e skruttig lilltå!

Det har också satt sig i höger handled och i vissa knogar i höger hand.

Eftersom jag är högerhänt, så är det rent ut sagt skitjobbigt.

Gikt. Eww!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar