måndag 11 december 2017

Huga, vilken grå måndag!

Om man skall sammanfatta väderläget här på Södertörn i dag får det nog bli:
  • Kompakt molntäcke
  • Ljusgrå halvdager
  • Sporadiskt snöfall
  • Horisonten är endast sporadisk synlig
  • Världen är resonans på färger 

En kopp te med honung kändes påkallad tidigt. Den värmde som förväntat och har sedan dess följts av ytterligare ett par koppar. Den ljusgrå halvdagern har djupnat till en vemodsblå vinterskymning och jag har tänt flera ljus på fönsterbrädan.


Magen har krånglat i dag. Under morgonen och förmiddagen körde den runt som en tvättmaskin på centrifugering men jag tror att den lugnat sig litet nu. Hoppas jag, i alla fall.

Jag har mina misstankar när det gäller anledningen. Västerbottenpajen jag åt i går. Inte så att den var dålig, utan för att det kanske blev för fett och för mäktigt. I vanliga fall äter jag bara halva pajen och sparar sedan resten till följande dag. Men i går åt jag först halva pajen till lunch. Och den andra halvan till middag.

Det kan ha blivit för mycket av det goda.

Någon annan anledning att spåra ur anser jag inte att magen kan ha. Fast det är klart, den behöver inte alla gånger ett skäl.


Sängen är sedan några veckor bäddad med vinterkokong. Det vill säga med lager på lager av lätta fleecefiltar på längden och tvären som tillsammans bildar ett lätt och otroligt värmande hölje.

Mitt björnide är redo för vintern!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar