torsdag 31 augusti 2017

Skrivdagbok, 31 augusti

Efter en ordentlig urladdning av energi för någon vecka sedan har skrivtakten mattats något. Trots det har det gått sakta men stadigt framåt med sjätte kapitlet och i går kväll landade det på sjutton arbetssidor. Gott och väl inom det intervall på femton till tjugo arbetssidor jag helst vill att mina kapitel skall ha.

Under morgon har jag fortsatt att utveckla ett par scener litet bättre - för det finns alltid utrymme för trimning, slipning och polering. Just nu känner jag mig rätt nöjd med resultatet. Nu skall sjätte kapitlet få vila några dagar medan jag försöker få upp sjunde kapitlet på bana.

För det finns redan ett sjunde kapitel. Jag knoppade av ett par scener som inte riktigt hörde hemma i sjätte kapitlet i går kväll. Problemet är att de där scenerna inte heller platsar i inledningen till sjunde kapitlet, så det är bara till att sätta fingrarna mot tangentbordet och skriva.

Om ett par dagar, när jag kan se på det med fräscha ögon, skall jag gå igenom sjätte kapitlet igen och se vad som behöver ändras. Vad som behöver trimmas. För det finns alltid någonting som behöver trimmas. Som får en att tänka - "hur fasen tänkte jag egentligen?"


Ni vet. Skrivarliv.
Skulle inte vilja vara utan det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar