torsdag 23 mars 2017

Böcker, böcker och bokpaket

Jag vet inte om ni läst mitt förra blogginlägg från i tisdags om boken om Sundsvallsbranden. Den, som jag ville köpa eftersom jag har en bokidé som tar sin början just där. En alldeles ljuvlig idé som jag definitivt inte borde ens sniffa på just nu.

Men eftersom mitt huvudprojekt (mastodontmanuset) står blick stilla just nu så – vad gör man?

Bättre att skriva någonting, någonstans, än att inte skriva alls är i alla fall min uppfattning.


Nå, jag beställde boken i går kväll – det gällde att passa på innan rean var över. För jag vågar definitivt inte tänka på vilket hål i bokbudgeten en inbunden faktabok skulle ha gjort. En krater förmodligen.


I den beställningen lyckades jag, i ett försök att komma ikapp med nyskriven svensk romance, också klämma in Lina Forss bok från förra året. Arvtagerskan har just kommit som pocket, vilket gjorde att den äntligen hamnade inom räckhåll för min bokbudget.


Fast nu får jag nog dra åt svångremmen i bokbudgeten igen.



På tal om bokpaket, så skulle det här ljuvliga lilla bokpaketet ha kommit i dag.



Tror någon att det gjorde det?

Näpp!
Enbart inbitna romanceläsare kan förstå besvikelsen.


Bring back my darlings to me!



Bring är alltså postleverantören, och anledningen till att "Bring back my darlings to me!" varit en återkommande inläggsrubrik i samband med försenade bokbeställningar under vintern är att deras lokala postsorteringsterminal tydligen brann i höstas och att man sedan dess arbetar med temporära arrangemang för postsortering och postutdelning medan lokalerna återställs. Beräknat leveransdatum är för närvarande att betrakta som "om du har jävligt mycket tur".




4 kommentarer:

  1. Kul med nytt projekt! Jag är en riktig historienörd och älskar sådana här böcker :) I somras köpte jag på mig en bok som handlade om sågverkssamhället som byggdes upp utanför Umeå, Norrbyskär. Om jag någon gång får lust ska jag, bara för min egen skull, skriva en sådan där "släktsaga" som sträcker sig över flera årtionden och med måååånga karaktärer.
    Själv väntar jag på ett bokpaket från HarperCollins. Författare som jag inte läst någonting av tidigare så det ska bli spännande :)
    Längtar efter att få höra vad du tycker om Arvtagerskan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken spännande idé, där! Tänker du romance då eller mer historisk fiction?

      Och vilka författare/böcker är det du har beställt?

      Själv ser jag fram emot att börja läsa ikapp när det gäller svensk romance, jag har ju hamnat litet på efterkälken där eftersom bokbudgeten under en lång period var nere på noll. Samtidigt som ungefär varenda en av mina favoritförfattare utkom med nya, efterlängtade böcker.

      Varje bokpaket jag köpt sedan någonting som liknade en bokbudget började existera igen har varit en avvägningsfråga - den boken eller den? Den författaren heller den?

      Bara en lika inbiten romanceläsare kan förstå våndan!

      Radera
  2. Jag har verkligen stramat åt min bokbudget nu när den huvudsakligen går åt till kurslitteratur.

    Spännande att höra vad du tyckte om Arvtagerskan. Själv var jag måttligt förtjust. Tyckte den var lite platt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eew för begränsad bokbudget!

      Jag har hört rätt delade omdömen om Arvtagerskan, och betyget på GoodReads är kanske inte direkt lysande, men jag ser fram mot att läsa den.

      Radera