söndag 26 juni 2016

In flagrante delicto


In flagrante delicto är latin, en juridisk term, och betyder på bar gärning. 



I romancesammanhang är in flagrante delicto en eufemism (en förskönande, förmildrande eller beslöjande omskrivning) för att bli påkommen under (eller i samband med) en sexuell aktivitet eller en situation som kan tolkas/misstolkas som det.



In flagrante delicto är vad som brukar kallas trope inom romance. Huvudpersonerna är vanligtvis i full färd med - eller just färdiga med - en angenäm och förhoppningsvis för båda parter tillfredsställande aktivitet när någon öppnar en dörr och skandalen är ett faktum.



I synnerhet inom historisk romance brukar en in flagrante delicto-scen innebära att de involverade personerna är mer eller mindre tvingade att gifta sig, ju förr desto bättre, vare sig de vill det eller inte.

Beroende på författarens avsikter (och givetvis hantverksskicklighet) och hur scenen och tropen exekveras kan utkomsten av en in flagrante delicto-scen bli allt från sanslöst dråplig, via förarglig för båda parter till fruktansvärt tragisk (givetvis innan allt vänds till det bättre - det är ju trots allt romance).



Varför jag tar upp in flagrante delicto?

Jag har den senaste veckan skrivit en sådan scen i romancenovellprojektet till novelltävlingen i Hemmets Veckotidning som spårade ur och blev ett romanprojekt istället. Och jag får erkänna att jag sällan har haft så roligt när jag skrivit en scen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar