lördag 12 mars 2016

Skrivprocessen – Konflikter?

En bra romance behöver en bra konflikt, någonting som håller huvudpersonerna från varandra eller förhindrar att de förenas. Men hur är det? Är ”konflikt” verkligen det bästa uttrycket för detta?

Så här skriver Anne Gracie, författare till The Autumn Bride, om konflikter på The Word Wenches bloggpost Conflict And The Happy Ending:

"Conflict" is a term often misunderstood by new writers, who think it means a lot of arguments and yelling. A better term is "the source of tension" which can be really powerful with no yelling at all. It's the central story problem that is preventing characters from reaching their goals.

Läs gärna hela bloggposten Conflict And The Happy EndingThe Word Wenches, inklusive kommentarerna. Det finns en massa godbitar om konflikter och icke-konflikter och problemen med dem där.


Det har i alla fall fått mig att fundera över, och delvis omvärdera konflikterna mellan huvudpersonerna i mina pågående historier.

I den första är det nog definitivt "a source of tension" mellan huvudpersonerna (som vid ett par tillfällen explodera och kommer till ytan i verklig, högljudd konflikt) som håller dem på var sin kant. Båda är beslutna att övervinna motsättningarna och göra det bästa av situationen de hamnat i men eftersom såväl förutsättningarna som relationen förändras under resans gång, är det inte det lättaste.

I den andra texten är det definitivt en (verkligt högljudd och explosiv) konflikt i första hälften av texten men eftersom jag låter den brisera före mitten av texten (och därvid, i viss mån renar luften) är det snarare ett slags multipel "source of tension" som dominerar resten av texten och gradvis, under ett desperat samarbete i en desperat situation, leder fram till en försoning.

Kanske spelar det roll att Katarina och Wilhelm i den andra texten är betydligt äldre och mognare än Jennie och Carl Johan i den första texten och därigenom mer redo att hantera också svåra konflikter - och sätta dem åt sidan när situationen så kräver.

Kanske beror det på att i den andra texten utspelar sig mycket av handlingen i kamp mot klockan under ett vinterdygn medan den första texten har ett något längre tidsperspektiv. Där finns det mer tid att låta spänningarna byggas upp och ta plats innan de exploderar.

Men också Carl Johan och Jennie opererar under viss tidspress. En månad är allt de har på sig.

Jag får medge att jag inte riktigt vet. Vare sig om jag är på rätt spår eller om mina funderingar om skillnaderna mellan de båda texterna är korrekta.

Vad, trodde ni att jag var allvetande? Jag prövar mig fortfarande fram och försöker komma underför med vad som är rätt för mig och vad som funkar för mig och hur jag kan tillämpa det på ett sätt som passar såväl mig som respektive text.

Det här är någonting jag får fundera vidare på. Och jag tror det kan vara värt att fundera på för alla som vill börja skriva eller just börjat skriva. Eller kommit en bit på väg med sin text. Det finns någonting viktigt här.

En konflikt, behöver inte betyda en konflikt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar