lördag 18 mars 2017

Skrivdagbok, 18 mars

Nej, det har just inte blivit någonting skrivet i dag heller. Bortsett från att jag petat litet i en text (givetvis en text jag inte borde ens titta åt just nu).

Men vad gör man när ens kreativa ådra lyckats buffa upp dammluckorna åt absolut galet håll men inte ens vill överväga att flöda åt det håll den borde?

Jag har i alla fall lyckats utarbeta en scen i en text som tar avstamp i Sundsvallsbranden på 1800-talet och fått till en ganska dramatisk prolog. Den här idén har legat vilande sedan jag skissade ned den 2013. Tills jag tidigare i vintras fick en sanslöst galen scen i huvudet som bara tiggde om att få bli nedtecknad.

Och när jag säger sanslöst menar jag givetvis helt och fullständigt sanslöst galen. Älskar den!


Den senaste veckan har jag utvecklat en scen jag skissade ned 2013. Den växte ut från en till tre sidor och jag lyckades verkligen mejsla fram den kvinnliga huvudpersonens perspektiv. Hon har så här långt varit någon av en doldis, även om jag haft henne ganska klar för mig i huvudet.


Men jag borde inte jobba med den här texten!

Definitivt inte.

Och definitivt inte just nu.


Men mina imaginära vänner i mitt huvudprojekt talar inte med mig just nu.



För övrigt har jag skrivit på ett jättelångt - och jätteviktigt blogginlägg. Tog faktiskt större delen av dagen, handlar om Romanceportalen. Och framtiden.

Men det måste vila och mogna över natten. Kanske längre.
Kanske - med största sannolikhet - måste jag fila litet mer på det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar