fredag 31 mars 2017

Måluppföljning, första kvartalet

Nu är första kvartalet 2017 snart till ända så är det också dags att ställa sig frågan är hur det har gått med de mål jag satt upp för 2017?

Jag har inte tagit upp alla punkter i målsättningen för 2017 i den här kvartalsrapporten, bara de där det finns någon form av status eller aktivitet (eller funderingar) att rapportera.


Mål för mitt skrivande

Nja, så där lysande har det när allt kommer omkring nu inte gått. Jag har skrivit färdigt andra kapitlet i "glappet" mellan den nya inledningen och den gamla texten och påbörjat det tredje. Sedan tog det stopp. Tvärstopp. Jag sitter mest och glor på en blank skärm nedanför den sist skrivna meningen.

Jag har också läst igenom slutkapitlen och epilogen och filat och slipat på dem - och är så väldigt nöjd med dem att jag nästan sitter och myser.

Men så värst mycket mer har det just inte blivit. Efter det sista jag skrivit i tredje kapitlet har jag mest stirrat på en tom skärm efter det sista stycket jag skrev när jag senast var i flow. Det mesta jag lyckats pressa ur mig är ett stycke på några få rader.

Jag har inte heller lyckats skriva samman gapet på slutet, före de två sista kapitlen och epilogen. Det saknas ungefär ett och ett halvt till två och ett halvt kapitel där.



Mål för Romanceportalen/bloggen/hemsidan

Arbeta vidare med tydligare vinjetter för hemsidans/bloggens olika sektioner så besökare har klart för sig var de befinner sig.
  • Det här är nog i princip klart.

Arbeta vidare med att göra Romanceportalen till bästa stället att hänga på när det gäller romance.
  • Här återstår en hel del att göra. Och än mer att grubbla över. Men jag har rensat bort en del gadgets som vid det här laget spelat ut sin roll för att få en tydligare navigation av sajten. 

Recensera fler romanceböcker 2017 än jag lyckades recensera 2016.
  • Nja, så här långt har det ju inte gått något vidare. Det hör också till kategorin att grubbla över och hänger delvis samman med ovanstående punkt.
     
  • Jag återkommer (förhoppningsvis) till detta inom kort.

Recensera fler svenska romanceböcker.
  • Stor framgång!
    Se recensionen av Sofia Fritzsons När drömmen slår in.

    Flera svenska romance är i skrivande stund beställda/på väg.

Försöka öka bevakningen av vad som händer på den svenska romancemarknaden.
  • Stor desperation - sedan Simona Ahrnstedt lagt sin blogg på is har informationsflödet sinat. Känns som om jag sitter på en kvist längst ut på en gren i stort träd och inte har en aning om vad som sker i stammen eller de grövre grenarna innan det hänt.
  • Har dock vissa idéer.

Göra en sida för varje grad i Romanceportalens nya betygssystem och länka in recenserade (betygssatta) romanceböcker under respektive betygsgrad i betygsskalan.
  • KLART!!!



Mål på sociala medier (utöver Romanceportalen)

Återskapa min raderade blogg om ekologisk hud- och hårvård på en annan, pålitligare plattform.
  • En ny eko-blogg håller så sakta på att växa fram, den här gången här på Blogger/Blogspot. Jag gör mig ingen brådska med den, det får ta den tid tar, eftersom jag förra gången lade upp en mängd inlägg om produkter och leverantörer och sedan inte hade någonting att skriva om eftersom jag bara tipsar om produkter jag själv använder/använt.
     
  • Besök gärna ekobloggen om ni är intresserade av hud- och hårvård. Eller ekologiska produkter över lag.

Fortsätta bygga upp mitt twitterflöde som ett attraktivt flöde för alla som är intresserade av skrivande och romance.
  • Jobbar vidare med det.

Att under 2017 försöka locka ännu fler twitterföljare som är intresserade av romance samt försöka göra mitt flöde till ett av de intressantare svenska romanceflödena.
  • Det är givetvis fortfarande en ambition, men det mesta av tonvikten på romanceflödet kommer att ligga på det nya twitterkonto jag öppnat för Romanceportalen.

Att vid utgången av året ha ca 1000 twitterföljare.
  • Jag trodde initialt att jag kanske haft för höga ambitioner. Nyårsafton 2016 hade jag 750 följare, så jag skulle behöva locka 250 nya följare under året. Men det har gått långt över mina vildaste förväntningar. Antalet twitterföljare fluktuerar från dag till dag men jag har nu ca 930 följare. Måste säga att det känns närmast overkligt.
  • Därtill kommer Romanceportalen, med sina i skrivande stund 300+ följare - också det närmast ofattbart, så här litet drygt två månader sedan starten.

Försöka locka fler besökare till mina anslagstavlor om historiskt mode, antika smycken etc på Pinterest.
  • Har inte gjort mycket aktivt där, expansionen med Romanceportalens alla nya sociala mediekonton har tagit mycket tid och kraft de senaste månaderna, men det har tillkommit en och annan besökare och följare.



Mål som läsare

Läsa mer romance
  • Har inte riktigt gått så bra som jag hoppats eftersom bokbudgeten åkte på ett rejält bakslag när jag  bet sönder en tand i januari. Men nu när bokbudgeten och jag är ute på andra sidan av det smärtsamma hålet (såväl i min käke som i bokbudgeten) har jag äntligen kunnat börja beställa böcker igen.

Läsa allra minst de 25 böcker jag tecknat mig för i GoodReads Challange 2017
  • Sex böcker lästa så här långt, och har just påbörjat en sjunde, så det ser i alla fall ut att kunna gå vägen. Jag klarade de 24 tecknade böckerna i fjol, på fjolårets magra bokbudget, och därutöver ytterligare 4 böcker så det borde gå. Och i år förväntar jag ingen större skattesmäll som utplånar bokbudgeten i ett svep.

Läsa minst en bok av någon romanceförfattare jag hitintills inte läst någonting av
  • Nej, det har jag inte gjort än. Om jag inte räknar Sofia Fritzsons bok, När drömmen slår in, som jag läste vid årsskiftet. Men den påbörjade jag i december 2016 även om jag läste ut den i början januari så jag kan inte riktigt räkna den. Däremot har jag nyligen beställt en bok av en författare jag inte läst någonting av. Kommer förmodligen att ha den i min hand i början av april.

Läsa mer svensk romance
  • Har beställt Lina Forss Arvtagerskan, en svensk romance som utkom under bokbudgetabstinensen 2016 och som just kommit som pocket - vilket är precis rätt för min bokbudget i dagsläget. Och Kristina W har skickat mig sitt ex av Sofia Yméns bok, som jag förhoppningsvis också kommer att ha i min hand i början av april.

Försöka läs all nyutkommen svensk romance under 2017
  • Har inte haft möjlighet att göra det än. 
  • Och jag måste försöka få bättre koll på utgivningen av nyskriven svensk romance. Simona Ahrnstedts blogg var en sådan underbar, outsinlig källa till information om vad som hände i Romancesverige att jag känner mig inte så litet avskuren från informationsflödet nu när hon lagt den på is. Instagramkontot RomanceEverAfter är en annan utmärkt källa (det var där jag upptäckte Sofia Yméns bok) men det innebär i regel att jag får veta saker när de väl har hänt.

Läsa faktaböcker om romance
  • Ännu ett projekt jag inte kommit igång med p g a åtstramningarna i bokbudgeten. Men jag har flera böcker markerade på GoodReads, på specialhyllan med sådant som jag verkligen vill läsa under året. Jag hoppas kunna köpa den första av dessa böcker någon gång längre fram under våren (fackböcker är i regel dyrare än romance i pocket eller häftad upplaga och jag har mycket nyutkommen romance att läsa ikapp).

Fortsätta rensa bokhyllan från gamla hyllvärmare, som jag kanske älskade på 80- och 90-talet men som jag i dag inte har den ringaste lust att läsa om, och göra plats för nya för nya böcker.
  • Också ett projekt som gått sådär under första kvartalet. Alla lätta och självklara utrensningar är i princip redan gjorda. Skall dock försöka ta tag i det med förnyad energi.

Fortsätta driva engelskaprojektet, som nu är inne på sitt 17:e år, genom att läsa (minst!) en bok i månaden på engelska.
  • Projektet fortskrider i högönsklig välmåga, om man under vissa månader (februari) även räknar omläsningar av redan lästa böcker, och med god marginal.


Mål för mig, personligen

Fortsätta försöka återvinna styrkan, balansen och smidigheten i fötterna med sjukgymnastik
  • Nu är sjukgymnastiken över. Mot slutet fick jag vissa återfall av fotsmärtor, förmodligen p g a av riktigt räligt väglag, och kunde inte träna lika omfattande som jag gjorde när det gick som bäst. Jag har köpt ett träningskort för att kunna fortsätta träna upp fötterna och kommer att återuppta träningen så snart man fått bort rullgruset från gångvägar och trottoarer. Har ni någon aning om hur skitjobbigt rullgrus är när man har fotsmärtor?

Försöka få magen (jädrans sabotör) i balans så den inte lägger krokben för mitt sociala liv
  • Går nu hos en ny dietist, en som jobbar med olika former av stressade matsmältningssystem. Dietisten jag började hos i höstas rekommenderade att jag skulle försöka få in mer grönsaker och fibrer i kosten och låt oss bara konstatera att det sket sig omgående när mitt matsmältningssystem sparkade bakut  och sedan dra för ridån för det eländet. Det här fungerar bättre. Jag skall inte säga att allt är bra men jag lär mig mycket och magen känns som den är i något bättre balans. Om man inte räknar denna vecka, när den levt rövare.

Promenera mera, nu när fotsmärtorna inte är lika jobbiga
  • Nej, det har inte blivit så mycket av det som jag hade hoppats eftersom jag fick ett återfall med fotsmärtor när väglaget var som jobbigast i februari och början på mars. Och sedan har avlagringarna av tjocka lager rullgrus varit skitjobbiga - det känns som om fötterna åker åt alla håll. Hoppas nu på sopade gator!

Finna glädjeämnen i livet - och dess förtretligheter - och se till att ha roligt
  • Försöker så gott det går att ta vara på och njuta av de små sakerna i livet. Som att det just nu står ett knippe ljust lilarosa tulpaner fördelade i två vaser på min låga bokhylla och att ett Bokus-paket med två efterlängtade romance anlänt.



Det finns fler punkter än så här i min målsättning för 2017 som helhet men jag har valt att bara ta upp de där det finns någonting värt att nämna.

Jag satte också upp Ledord för mitt skrivande för 2017. Eftersom det inte skett så mycket med skrivandet, se ovan, så tror jag att återkommer till hur det utvecklat sig när det väl finns någonting att rapportera på den fronten.




2 kommentarer:

  1. Att vara så nöjd med sin egen text att man sitter och myser när man läser den måste vara en alldeles fantastisk känsla! Dit har jag inte riktigt kommit än :) Och det går ju framåt med målen med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det? Men det är inte mer övermodigt nöjd med än att jag inte hittar småsaker som kan slipas och poleras varje gång jag läser genom texten. Ett ord som kan bytas ut mot ett bättre, ett par svagare meningar som mixas om och plötsligt sväva. Men känslan finns där. "Jag har skrivit det här - och fasen vad bra det är!"

      Nu skall jag bara baxa upp resten av texten till samma nivå.

      När det gäller målen så är jag rätt nöjd. Somt har kanske inte gått riktigt som jag tänkt mig, men där har ofta andra mål tillkommit istället.

      Radera