onsdag 28 december 2016

Under julhelgen...

har jag gått i närkamp med andra kapitlet i huvudtexten, som för var dag blivit litet bättre och bättre. Men jag har också upptäckt vissa motsättningar, som t ex att jag inte riktigt har planritningarna för en av huvudpersonernas hem riktigt klar för mig. Ibland har jag skrivit att ett rum vetter mot gatan, ibland att det har utsikt över planteringarna på bakgården.

Jag måste ta mig en funderare. Eventuellt måste jag också göra en planritning. Tur att min barndomsdröm var att bli arkitekt, vilket en rad omständigheter - inklusive min svaghet när det gäller siffror - satte punkt för. Men kontentan är att jag älskar planritningar!

För att citera Åsa Hellberg och Simona Ahrnstedt: "Wohoo!"

Eller skall det möjligen var tre o:n?

Ni ser, hur mycket jag vet.
Ber om ursäkt för eventuella felciteringar.


Jag har, trots mitt löfte till mig själv om att låta den vila tills jag kunde se på den med utvilade ögon och utvilad hjärna, pillat litet i prologen också. Ingenting större, bara litet finslipningar i språket. Några genomläsningar. Några detaljer här, några detaljer där. Ni, som skriver, vet.

Däremot har jag inte kommit så långt att jag tagit vid att skriva där tredje kapitlet slutar i dagsläget. Eftersom scenen från slutet av andra kapitlet rullar vidare genom upptakten av tredje kapitlet känns det som om jag behöver bena ut andra kapitlet till min belåtenhet innan jag försöker gå vidare.

Man behöver en solid grund att ta avstamp från när man skriver en komplicerad scen med två perspektiv, annars kan man hamna var tusan som helst. 



På tal om Åsa Hellberg så läser jag just nu den första av mina julklappsböcker till mig själv, Sonjas sista vilja, en ljuvlig liten pralinen som jag fick signerad när Åsa hade en signering i Farsta helgen före jul.

Jag lyckades faktiskt spara mina julklappsböcker till julafton, även om frestelsen var stor. Kanske håller jag omsider på att utveckla karaktär och disciplin?


Fast, ah, nej - så kan det väl ändå inte vara?


Hur som helst, god fortsättning!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar