söndag 22 april 2018

Skrivdagbok, 22 april

Har tillbringat dagen med att läsa igenom prologen till mastodontmanuset (historisk/romantisk släktkrönika) sedan jag jobbat ganska intensivt med den under fredagen och lördagen.

Texten hade fallit rätt väl på plats efter de senaste dagarnas ganska hårdhänta hantering och revidering och jag var nästan lika nöjd med den i dag som i går.

Nästan. Jag kunde givetvis inte avhålla mig från litet uppföljande putsning och finslipning. Litet klåfingrigt pillande i texten.

Texten vann faktiskt på det. Jag dumpade några överflödiga ord. Rätade ut några onödigt tillkrånglade meningar, som hade slunkit förbi i tidigare granskningar. Och knöt samman ett par lösa trådändar.

Inget jättejobb, men just det där finliret som får bitarna att motståndslöst falla på plats. Bra skrivdag, med andra ord. Är just nu så jäkla nöjd att jag nästan klappar mig själv på axeln.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar