fredag 6 april 2018

Simona Ahrnstedt – Allt eller inget




Kategori: Contemporary romance
Titel: Allt eller inget
Ingår i: Fristående bok
Författare: Simona Ahrnstedt,
Sven
sk romanceförfattare

Klass: Svensk romance
Språk: Svenska 
Utgivningsår: 2017
Epok: Nutid


Efter två romancetrilogier, en historisk och en contemporary (samtida/nutida), är Allt eller inget Simona Ahrnstedts första fristående contemporary romance.

Romance är en av västvärldens största litterära genrer – speciellt i Nordamerika. Den läs och älskas av miljoner läsare världen över och den är betydligt större än deckare. Ändå var romancegenren fram till 2010 relativt okänd här i Sverige.

Sedan debuterade Simona Ahrnstedt med sin första historiska romance, Överenskommelser, och vände upp och ned på det finlitterära Sverige – som nog aldrig riktigt hämtat sig från den chocken.

Att jag gillar Simona Ahrnstedts böcker generellt är ingen hemlighet. Överenskommelser vände upp och ned på också min värld. Någon hade skrivit detta – på svenska!

I arbetarlitteraturens, deckarundrets, och kokböckernas Sverige. Det, var ingenting mindre än palatsrevolution.

Jag har sedan dess följt såväl Simona Ahrnstedts författarskap, som gått från klarhet till klarhet, som hennes kamp för att öka intresset för och kunskapen om romance och höja dess status. Det senare är ett pionjärarbete som nu börjar ge resultat i och med att det likt ringar på vattnet växer fram en romance community här i Sverige.

Runt om i landet har romanceläsande kvinnor – och män med, fö den delen – under senare år kommit ut ur skuggorna som inbitna romanceläsare. Entusiastiska, passionerade och hängivna läsare som struntar fullkomligt i en kulturelit som ännu inte riktigt insett att de litterära kontinentalplattorna är i rörelse under Sverige och att landet just nu genomgår en veritabel romancerevolution!

Det senaste Simona, i sin kamp för att öka kunskapen kring romance, och öka dess status i Sverige, har åstadkommit är den nyligen bildade Romanceakademin. Där hon är en av grundarna.

En annan följd av Simonas arbete för romance är också att under de senaste åren har en rad nya romanceförfattare debuterat.

Det är ingen tvekan om att romancegenren är på stark frammarsch här i Sverige. Eller att det i högsta grad är Simona Ahrnstedts förtjänst. Inte heller att det är hon som leder den svenska romancevågens segertåg över världen. Hennes senaste serie, en trilogi contemporary romance, har översatts till engelska och sålts till USA.

USA är världens största romancemarknad, större än alla andra genrer – långt större än deckare. Och konkurrensen där är knivskarp.

Ändå har Simona Ahrnstedt nu lyckats upprätta ett respektingivande brohuvud på den marknaden. Först och främst, givetvis, för egen del – och det är henne sannerligen väl unnat. Men kanske på sikt också för svensk romance i sin helhet, eftersom den tenderar att gå dit hon leder även om de nya romanceförfattarna i mycket följer sina egna vägar och sina egna hjärtan.

Jag har inte läst särskilt mycket engelskspråkig contemporary romance och kan inte avgöra hur Simonas version av den står sig i jämförelser med verk av engelskspråkiga författare. Men ett är säkert – jag gillar Simonas version av contemporary romance.

Allt eller inget är berättelsen om copywritern Lexia Vikander, som känner sig litet malplacerad i reklambranschen med dess fixering vid orimliga kroppsideal, och Adam Nylund, värstingen från förorten som med hårt arbete och hårda nypor blivit påläggskalv inom en stor koncern.



Allt eller inget
(Baksidestext)

Lexia Vikander är copywriter på en reklambyrå och älskar sitt arbete. Ändå känns det som om hon inte riktigt passar in. I reklamvärlden är alla kvinnor pinnsmala och kalorifixerade. Alla utom hon. Dessutom är det stökigt på jobbet. En ny ägare har tagit över, och ryktet säger att många ska få sparken.

För att trösta sig sitter Lexia i en bar och dricker alldeles för många rosa drinkar. Ingen flirtar med henne, och hon känner sig misslyckad. Men plötsligt sitter han bredvid henne, den snyggaste man hon kan tänka sig.

Adam Nylund är en hård man. Han är värstingen från förorten som blev vd och är känd för sin hänsynslösa stil. Han har kommit till Stockholm för att rensa upp på bolagets nyinköpta reklambyra. Egentligen fokuserar han enbart på arbete, men kvinnan på barstolen intill väcker hans intresse. I alla fall tills hon fyllekysser honom och sedan kräks på hans skor.


På måndag morgon möts de igen. Lexia och hennes nya chef: Adam.


Allt eller inget är en underhållande roman om moderna kvinnor, het passion och omöjliga kroppsideal.



Om handlingen

Handlingen utspelar sig på en mindre reklambyrå i Stockholm. Den har just sålts och osäkerheten på byrån är stor. Vad kommer att ske? Är ens jobb i farozonen?

En av de som oroar sig är Lexia. Hon är skicklig i sitt yrke men vad hon saknar är de verkligt prestigefyllda utbildningarna branschen närmast kräver. Kvällen innan den nya ledningen tar över blir hon övergiven av sitt tjejgäng och sitter ensam i en bar när hon möter en spännande, attraktiv främling. Några rosa drinkar för mycket leder till att hon inom loppet av några minuter först fyllekysser honom och sedan kräks över hans skor.

Nästa morgon släpar sig en bakfull Lexia i sista stund till jobbet – och möts av nyheten att mannen hon så entusiastiskt fyllekysste nu är hennes nye chef.

Adams och Lexias relation, såväl den privata som den yrkesmässiga, får med andra ord en tämligen skakig start. Länge försöker de också hålla den relationen strikt yrkesmässig, men så småningom får först det strikta och sedan också i viss mån det yrkesmässiga stryka på foten. In i det längsta förnekar de dock att det – oh, fasa! – skulle kunna röra sig om någonting annat eller mer än lust, åtrå och passion.

Lexia, som känner sig litet malplacerad i reklambranschen, med dess fixering vid orimliga kroppsideal, kämpar för att åstadkomma en förändring. Hon lyckas landa ett viktigt konto, där kunden har samma målsättning och värderingar, och lyckas – trots kollegornas motstånd – övertyga Adam om att detta är den rätta vägen att gå.

Och motståndet är massivt. Lexia har motståndare, såväl inom som utom byrån, som ogillar kroppspositivism. Deras motstånd är såväl passivt som aggressivt och hon får under arbetet med kampanjen såväl fösa mycket vatten uppströms som tåla många personliga påhopp.

Samtidigt dras Adam och Lexia, trots att de nog spjärnar emot, allt närmare varandra. De hamnar i säng i med varandra – och senare på skrivbord och lite varstans – och har fantastiskt sex tillsammans. För att i nästa stund retirera och slicka sina sår och undra vad tusan som just hände.

Situationen försvåras också av att Adams ungdomskärlek – Rebecca, som också är hans chefs dotter – dyker upp och tycks ha planer som innefattar Adam. Eller möjligen hans position som hennes fars tilltänkta efterträdare inom koncernen – hon är en kvinna med egna ambitioner.

Också Roy, Adams manschauvinistiske chef, har ett horn i sidan till Lexia eftersom han varken gillar hennes styvfar eller hennes inflytande över Adam. Hans förhoppning är också att tussa samman Adam och Rebecca igen.

Under tiden fortsätter Adams och Lexias försiktiga dans kring varandra i en passionerad men instabil relation. Ett steg framåt och två tillbaka - och stundtals två steg framåt och ett tillbaka. Ofta sårar de varandra. Ibland oavsiktligt, ibland för att skapa det avstånd de i den stunden känner att de behöver.

Trots kollegornas motstånd och ovilja blir kampanjen en stor framgång för byrån. När kampanjen nomineras till ett prestigefyllt pris drivs allt till sin spets.



Mitt omdöme

Först och främst: Den här boken har inte varit helt lätt att recensera. Det är därför det tagit så här lång tid.

Med det sagt, så gillar jag den. Den är viktig. Nödvändig. Och angelägen.

Problemet ligger snarare i att den träffat hårt och därtill litet väl nära (recensenten är kort, överviktigt och definitivt inte attraktiv – och långt ifrån så här frimodig). Jag är inte mot kroppspositivism, definitivt inte. Inte för andras del. Det är svårare för egen del, jag är bekvämast när jag får vara ifred och får vara i stort sett osynlig.

Så ni förstår säkert att för mig har det att skriva den här recensionen varit ungefär som att köra en isbrytare genom en massiv, skruvad isvall i Bottenvikens packis. Det var inte gjort i en handvändning, och det var vare sig smärtfritt eller någonting jag känt mig helt bekväm med. Och det har tagit många försök, där jag kommit litet närmare målet för varje gång innan jag kört fast.


Men nog om detta och tillbaka till den här härliga, spännande och angelägna boken – för Simona Ahrnstedt har verkligen gjort det igen!

Levererat en varm, engagerande, modern romance som tar upp angelägna ämnen med tonvikt på livsglädje och feminism. För det är just det slags bok Allt eller inget är. Vi får följa Adams och Lexias försiktiga dans kring varandra, ett steg framåt och två tillbaka – och stundtals två steg framåt och ett tillbaka. Att sedan sexscenerna är några av de hetaste som skrivits i svensk romance gör ju inte det hela sämre.

Och ångestnivån, kan få ens nerver att slå knut på sig själva.


Men det är inte en bok helt fri från skavanker.

Det första är att Adam, i ungefär den sista tredjedelen av boken, balanserar hårfint nära gränsen mellan klädsamt vankelmodig och rent ut velig i sina känslor för Lexia och sina avsikter beträffande deras relation.

Jag vet, gränsen är hårfin. Och den kan vara olika från läsare till läsare. Men just velighet, är något jag har svårt att fördra hos en romancehjälte. Hos en romancehjältinna med, för den delen.

Jag var tvungen att läsa om boken fyra gånger innan jag var säker på den saken men Simona klarade den balansakten. Även om det stundtals var med snävast möjliga marginal.

Det andra är dock mer problematiskt. Och något oväntat när det gäller en Simona Ahrnstedt-romance.

Bokens skurkar – Josephine, Leo och Roy – känns tyvärr rätt platta och monotont osympatiska. Ingen har något djup, ingen har några försonande drag. Och vad värre är, är att deras respektive drivkrafter är i stort sett obegripliga. De är bara helt enkelt genomvidriga och jag upplever dem dessvärre som ganska oinspirerande.

För mig känns det som Simona kanske kunde ha utnyttjat dem bättre för att skapa mer dynamik och nyanser i berättelsen. Mer resonansbotten. Jag måste faktiskt säga att jag är litet besviken här, Simona har genom åren skämt bort oss med tydliga och begripliga personer även på skurksidan. Vi har kanske inte gillat dem, men vi har oftast förstått vad som driver dem.

En ljuspunkt är dock Rebecca, Roys dotter, som åtminstone i viss mån börjar sin bana på skurk-sidan men genomgår en rejäl utveckling mot slutet.

Men trots vissa skönhetsfläckar är Allt eller inget en riktigt, riktigt bra bok. Aktuell och angelägen, med en fin kärlekshistoria i centrum och starka men sårade och sårbara huvudpersoner. Och vad mer kan begär av en modern romance?


Däremot har det inte varit lätt att betygssätta Allt eller inget. Jag har fått väga boken styrkor mot dess svagheter (och stenhårt sålla bort mina personliga svårigheter med temat) och framförallt vara så ärlig jag bara kan. Så, tyvärr, har dessa svagheter efter långt övervägande kostat boken ett hjärta i betyg.




Betyg: 8 hjärtan av 10

http://elisabetnielsen.blogspot.se/p/betyg-8-av-10.html



(som har en annan betygsskala)




Fotnot:
Jag fick den här boken som gåva inför releasen. Det har inte påverkat denna recension/rekommendation på något sätt.






Allt eller inget
finns att köpa hos bl a
Adlibris och Bokus








http://elisabetnielsen.blogspot.se/p/romancetip.html


Tidigare romancerecensioner / tips om romantisk läsning:

2017

- Devil in Spring, av Lisa Kleypas
- När äventyret väntar, av Sofia Fritzson
- Sonjas andra chans, av Åsa Hellberg
- Will’s True Wish, av Grace Burrowes
- A Night to Surrender, av Tessa Dare
- Hemma där hjärtat väntar, av Sofia Ymén
- Duke of Pleasure, av Elizabeth Hoyt
- A Lady's Code of Misconduct, av Meredith Duran
- Hemligheter små, av Christina Schiller
- Someone to Hold, av Mary Balogh
- Someone to Love, av Mary Balogh
- Seven Minutes in Heaven, av Eloisa James
- Arvtagerskan, av Lina Forss
- The Danger of Desire, av Sabrina Jeffries
- När drömmen slår in, av Sofia Fritzson



Om du vill se äldre recensioner, bokpresentationer och boktips finns de under rubriken Romancerecensioner i högerkolumnen. Annars kan du finna dem den här vägen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar