måndag 6 juni 2016

Nationaldagsmiddagen som trotsade alla planer

Låt oss bara konstatera att den här nationaldagsmiddagen gick åt hvt.

Första katastrofen:

Potatispåsen hade, trots att plastpåsen var öppnad, slutit för tätt och potatisarna hade börjat ånga i plastpåsen i värmen och flera hade ruttnat.

Så jag skulle koka ris i stället.

Katastrof nr två: 

Durkslaget jag skulle hälla av riset genom är för lätt (och det tyngre jag brukar använda till grönsaker och pasta har för stora hål för ris). Så durkslagseländet gled av diskbänkskanten och ned i avhäll och grönsaksräns och stillastående vatten som inte hunnit rinna ur vasken.

Häpp!


Det var det riset. Dags att koka pasta.

Och som tur var hade jag färsk pasta som bara behöver två minuter.
Och märkligt nog gick det utmärkt.

Men i förvirringen hade jag pepprat kycklinggrytan två gånger, d v s i pepprigaste laget.

Kan någon avleda en flod, typ Torne älv eller så?
Jag är tööörstig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar