onsdag 8 april 2020

Jakten på handsprit i Coronatider och andra nödlösningar

Min fåfänga jakt på handsprit har varit milt sagt frustrerande. I vartenda apotek, oavsett vilken apotekskedja de tillhör, så har hyllorna med handsprit gapat tomma i mer än en månad.

Jo, visst, de får in handsprit.

Små lager, som går åt som glass i solsken.

Sporadiskt och inte särskilt ofta.

Och aldrig de ytterst få gånger som jag ger mig ut ur tryggheten i min lägenhet för att proviantera mat och andra nödvändiga förnödenheter (t.ex. toalettpapper, som nu faktiskt börjar finnas i butikshyllorna).

Så i går var jag in på apoteket och tingade en flaska handsprit ur nästa leverans. De skall ringa när den kommer in, så får jag åka och hämta den.

Hoppas att det funkar, för hitintills så har jag fått desinficera händerna med gammal Alsolsprit (flaskan som jag hittade i kylskåpet gick ut 2017).


Nu frågar ni er kanske varför jag hade Alsolspriten i kylen?

För några år sedan så hade jag ett slags eksem med vätskande blåsor på smalbenen. De skulle göras rent dagligen med Alsolsprit för att hålla det så sterilt som möjligt, men det sved så jäkligt att jag var tvungen att kyla Alsolspriten för att härda ut.

Sedan blev flaskan helt enkelt bortglömd där, längst in i kylen,


För att sammanfatta det hela, så var det tur i oturen att jag hade den bortglömda flaskan i kylen. För det är det enda som jag har haft att desinficera händerna med.

Enda problemet är att Alsolsprit nog är lite för starkt. Trots att jag smörjer händerna så gott som hela tiden med handkräm så är händerna nariga och jag har självsprickor på knogarna.

Det har varit en lösning, men den lösningen håller inte i längden.

Hoppas, hoppas att jag får den där flaskan med handsprit.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar