söndag 13 maj 2018

Getingar på höjden: Är klimatförändringar förklaringen?

Antal getingar avhysta så här långt: 4

När man bott så länge på en och samma plats som jag nu har gjort (sedan vintern 86/87) här på den här delen av Södertörn, så har man hunnit se och märka förändringar i naturliga fenomen.

När jag flyttade in var jag lättad över att märka att antalet getingar som vågade sig upp på denna höjd (7:e våningen i ett höghus i ett soligt område, en bra bit ovan trädhöjd, utsatt för vindar och omgivet av många vägar) var betydligt lägre än de som surrade runt mitt föräldrahem (på 4:e våningen i ett hus omgivet av jämnhöga eller t o m högre träd i en större park) som också var beläget på Södertörn, dock en annan del.

Under de första femton, tjugo åren jag bodde här hände det kanske max en gång per sommar att en geting förirrade sig in och fick avhysas snabbast möjligt. Ibland kunde en hel sommar förflyta utan ett enda försök till getingbetingad invadering av mitt hem på höjden.


Men någonting har hänt sedan dess.

De senaste fem, tio åren eller så har antalet getingar som orkar eller ids anstränga sig att flyga så här högt stadigt ökat. Jag har regelbundet fått avhysa två eller flera getingar per sommar och våren 2018 har visat sig vara exceptionell.

Enbart under den här långhelgen har jag avvisat fyra lika oönskade som ovälkomna besökare.


Hur som helst. Kontentan är, att någonting definitivt har förändrats. Getingarna flyger nu mera frekvent också på denna höjd på min del av Södertörn.

Jag vet inte om det beror på att klimatet blir varmare, så att det kanske blir mindre ansträngande för getingarna att flyga så här högt i ett område som ofta är utsatt för vindar?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar