söndag 30 juli 2017

Skrivdagbok, 30 juli

I går kväll avslutade jag trots knäsmärtor som de senaste veckorna gjort det svårt att sitta vid datorn mer än än en tio, femton minuter åt gången fjärde kapitlet på ett tillfredsställande sätt. Och dessutom inom mitt önskvärda kapitellängdsintervall på femton till tjugo sidor och avslutat med en kort scen som jag fått göra månader av research för att få till korrekt.

Så mycket slit, för så få rader. Men det var det värt.


Fjärde kapitlet påbörjades så sent som den tjugofemte juli men tre av scenerna hade skrivits till tredje kapitlet och knoppades av till ett fjärde kapitel först när det tredje hotade att bli såväl för långt som för splittrat. Det blev mycket bättre så här, med två kortare och mer tydliga kapitel.

Kapitelklyvningen innebar också att jag kunde arbeta ut scenerna litet bättre och ge dem mer kött på benen än de hade i ursprungsversionen. Jag kan inte säga annat än att jag är rätt nöjd med utvecklingen.

Femte kapitlet är nu påbörjat. Med fragment av en scen som jag initialt hade tänkt skulle ha avslutat fjärde kapitlet. För mig börjar kapitlens dynamik bli allt mer avgörande, bäst blir det när den kan tillföra energi till texten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar