torsdag 29 juni 2017

Sista turen till Karlberg?

I går, sedan jag sett på skyltarna på min pendeltågsstation att det skulle bli stora avstängningar i pendeltågstrafiken under de kommande veckorna fram tills Citybanan öppnar för trafik 10 juli, fattade jag ett kvickt beslut att ta pendeln till Karlberg. Eftersom det då förmodligen skulle vara gången jag kunde göra det.

För ni vet väl att Karlbergs station oåterkalleligen försvinner som station i Stockholms pendelnät när Citybanan öppnar?

Litet synd att pendeltågsstationen med Stockholms i särklass vackraste utsikt försvinner, det är det onekligen. Jag har många sommardagar stått och njutit av utsikten över Karlbergsjön, Karlbergs Slott och husen längs Kungsholms Strand. Karlberg är nog en av få stationer i pendelnätet med en viss charm, även om det är en sliten och nedgången charm som helt är beroende av utsikten.









Och av vädret. För jag har också stått där många vinterkvällar, i snålblåst och skoningslöst snöglopp, väntan på ett - givetvis - försenat pendeltåg hem medan tårna långsamt och plågsamt styckefrysts i skorna och fingertopparna domnat bort medan man försökt vända och vrida sig för att inte få fartvinden och snöröken från passerande tåg i ansiktet.

Då har det mesta av charmen varit svår att se. Bortsett från den mest uppenbara - alla upplysta fönster i husen längs Kungsholms Strand och kvarteren närmast där bakom.

Men en sommardag som denna med blå himmel, vita molntussar, strålande solsken och varma vindar? Med solglitter över vattnet och småbåtar guppande i marinorna och det sömniga lugn som stundtals, om så bara för någon minut, hinner infinna sig mellan alla passerande tåg? Då finns det nog ingen station i Stockholms pendelnät som gått upp mot Karlberg.


Ja, jag vet. Utvecklingen går framåt och Stockholm behöver verkligen Citybanan för att utvecklas infrastrukturmässigt. Och Karlberg ingår i den så kallade Getingmidjan, som begränsar antalet tåg som kan passera Stockholms Central.  Sedan kommer också bytet från pendeltåg till tunnelbana kommer att ske så mycket smidigare vid den nya stationen vid Odenplan än det ändlösa traskandet mellan Karlberg och S:t Eriksplans tunnelbanestion man hitintills varit hänvisad till i ur och skur. Men logik hindrar inte att ett visst vemod smög sig in denna avskedstur.

För det blir nämligen nya station Stockholm Odenplan som ersätter Karlberg när Citybanan invigs den 10: juli. Stockholm Odenplan har smidiga förbindelser med tunnelbanans gröna linje vid klassiska Odenplans tunnelbanestation (där det också finns planer på en ny tunnelbanelinje Odenplan - Arenastaden, så där skall man kanske inte räkna med att byggnationen är permanent avslutad även om sådan utbyggnad i så fall ligger åtskilliga år in i framtiden).

Från Stockholm Odenplan fortsätter sedan pendeltågen direkt mot Solna respektive Sundbyberg.


Även dagens pendeltågsplattformar vid Stockholms Central försvinner och ersätts av den nya stationen Stockholms City, som också den får nära förbindelser med T-centralen. Så Stockholm står inför en trafikomläggning av en dignitet som inte skådats sedan tunnelbanan på femtiotalet knöts samman tvärs igenom staden och bildade stommen i dagens tunnelbanenät. 



Ja, sedan var det väl förmodligen också sista gången man såg den magnifika utsikten från infarten på järnvägsbroarna mot Stockholms Central. Med mindre än att man åker fjärrtåg.

Så det här, var på mer än ett sätt en nostalgitripp.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar