onsdag 7 juni 2017

Romantisk semesterläsning

Nu återanvänder jag en rubrik som var i flitigt omlopp sommaren 2014. Det var nämligen så  här, och under just denna rubrik, som romancerecensionerna en gång i världen började sin bana. Som tips om romantisk läsning för semestern.

Så varför återanvänder jag den nu?

Eftersom det här inte är en romancerecension.


En bloggföljare - Hej, Sandra! - bad för ett par dagar sedan om tips på romantisk läsning för sommaren. Sandra gillade speciellt Tessa Dare och Courtney Milan och ville ha tips om romanceförfattare som har lite liknande driv och humor i sitt skrivande.

Jag har, efter bästa förmåga, försökt svara.


Det är svårt att jämföra någon direkt med Tessa Dare men om du gillar hennes böcker tror jag att du kanske skulle gilla Lisa Kleypas Wallflower serie (4 böcker + en julspecial) och Hathaways serien (5 böcker). Båda dessa serier finns som boktips från 2014 (längst ned i svansen med böcker som recenserats eller tipsats om).



Kanske skulle Sabrina Jeffires serie The Hellions of Halstead Hall (alla 5 böckerna finns också i svansen av recensioner från 2015) skulle kunna vara intressanta.



Kanske skulle också To Catch an Heiress av Julia Quinn samt The Ideal Wife och The Temporary Wife av Mary Balogh kunna falla dig i smaken.


Courtney Milan har jag hitintills inte läst mycket av, bara en novell i en julantologi. Även om jag gillade den har det helt enkelt inte blivit av att köpa någon av hennes romaner. Än.


Jag har försökt komma på vad jag mer skall föreslå och kom då att tänka på några riktigt bra författarsamarbeten där du skulle kunna få smakprov på flera olika författare till priset för en bok. Kanske kan du där hitta någon författare du blir sugen på att läsa mer av. Det var i just en sådan antologi jag fann Courtney Milan-novellen jag nämnde här ovan.

Mina förslag där är:
  • The Lady Most Likely och The Lady Most Willing av Julia Quinn, Eloisa James och Connie Brockway (båda böckerna recenserade 2015)
     
  • It Happened One Night och It Happened One Season av Stephanie Laurens, Jacquie D'Alessandro, Candice Hern och Mary Balogh (båda böckerna recenserade/tipsade om i samma inlägg 2014)

(Samtliga av ovan nämnda böcker finns någonstans i svansen med bokrecensioner/boktips). Om du klickar på Senast recenserade bok under rubriken Romancerecensioner i högerspalten och sedan skrollar dig ned till slutet av recensionen finner du den "svans" av tidigare recenserade böcker/boktips som jag talar om. 


Och slutligen ett tips som du inte bad om men som kanske kan vara intressant ändå om du är nyfiken på hur romantisk svensk litteratur från tiden före Simona Ahrnstedts genombrott med Överenskommelser som första svenska romance kunde se ut så kan du säkert låna böckerna i Margit Söderholms Hellesta-sviten på biblioteket.

Frågan är väl om den kan betraktas som romance men det är hur som helst en romantisk släktkrönika och i dag får man väl nästan, även om böckerna inte är så kända som de var för en eller ett par generationer sedan, betrakta dem som snudd på klassiker. Du kan läsa mer i Margit Söderholms författarpresentation i kategorin Romanceförfattare.


Hoppas jag kunnat föreslå någonting som inspirerar dig, Sandra, och jag önskar dig en härlig romanceläsningssommar!




2 kommentarer:

  1. Hej Elisabet!

    Tack snälla för ditt svar och ditt engagemang, jag blev sååå glad och tänker att nu är sommaren räddad! För vad är bättre än att få krypa upp i en skön stol, lite fika och en romancebok i handen? Det är avkoppling och välmående i högsta grad!

    Ska absolut prova de föreslagna författarna och ska göra ett besök på både bokus och adlibris hemsidor idag för att klicka hem ett gäng böcker! Och tack för tipset att man kan prova böcker som är samarbeten mellan författarna.

    Jag är sååå glad att vi har Simona Ahrnstedt och allt det hon gör -och har gjort- för svensk romance. Älskar hennes historiska romanceböcker och har läst om dem flera gånger. Jag hoppas innerligt att hon tar sig an en historisk berättelse igen.

    Och återigen, tack till dig och det fantastiska arbete du gör för att sprida kunskap om romance. Det var genom din blogg som jag upptäckte att det fanns romance bortom alla de Harlequinböckerna man plöjt i alla år med (då iallafall) lite halvtaskiga översättningar och nedkortade versioner och trott att det var den enda romance som fanns. Men när jag väl tog mig an böcker skrivna på engelska och med hjälp av dina tips - för att få upp startnavigeringen i författardjungeln -så var det som om dörren till en helt ny värld öppnade sig. Och det finns ju hur mycket som helst att frossa i! (Och välkommen omväxling när man läst Simonas böcker så många gånger att man snart kan dem utan till, så behöver man lite mer att bita i=)
    Margit Söderholms böcker har gått mig förbi, så tack för det tipset också, toppen när man kan låna på biblioteket då det lätt bli dyrt när man har så många böcker man vill läsa!

    Provade på en nutida romance, skriven av en amerikansk författare (tror jag) - Jennifer Ryan, och hennes Stone Cold Cowboy, det en var mysig och charmig läsning, ett härligt inslag om man gillar miljön med hästar och lite "glesbygdskänsla".


    Ha en trevlig fortsatt dag!

    Hälsningar Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sandra!

      Ursäkta att det dröjt med att återkoppla men jag har de senaste veckorna dragits med ett segt internet som gång på gång blivit för mycket för min webbläsare som hängt sig och/eller stängt ned. Så jag har, speciellt som jag gjort några mer jobbkrävande förändringar här på Romaceportalen, varit tvungen att prioriterar hur jag använt de perioder internet har funkat. Så att svara på din kommentar blev litet bortglömt.

      En av förändringarna berör svaret jag gav dig här ovan. Det där om "svansen" med romancerecensioner/romantips. Det var när jag jobbade med svaret på din fråga jag slutligen accepterade att "svansen" nu hade blivit alldeles för lång och i samband med min senaste recension valde jag att kupera den. Du hittar nu istället de flesta äldre tips/recensioner via en länk under rubriken Romancerecensioner i högerkolumnen.

      Ja, visst är det Simona Ahrnstedt gjort för svensk romance och för romancegenren över lag helt otroligt? Och det är så härligt att se alla nya romanceförfattare som nu kommer i hennes spår.

      Jag hoppas också att det kanske en dag kommer en ny historisk romance från Simona. Överenskommelser var en sådan där fantastisk läsupplevelse när den kom. Hennes contemporary är givetvis också helt magnifika, och jag längtar efter den nya som kommer i höst. Men du har kanske märkt när du bläddrat runt bland recensioner och boktips att jag har mitt hjärta bland historisk romance.

      Tack för dina fina ord om Romanceportalen, så glad att jag hjälpt dig upptäcka mer romance!

      Det är just det jag strävar efter, att hjälpa romancehungrande läsare som letar efter mer romance få en plattform där de kan söka efter böcker som kanske passar dem och upptäcka författare de inte känt till. Och spännande och intressanta artiklar, nya romancebloggar att följa och sajter med romanceinformation. Därav namnet. Som en portal för romance.

      Så ännu en tanke: Finns du på GoodReads?

      Det är ett utmärkt ställe att hitta romance (eller böcker inom vilken genre man än är intresserad av). Om du registrerar dig och markerar dina favoritromance kommer GoodReads med ledning av dessa att ge dig förslag på romance som de med ledning av dessa böcker tror skulle kunna falla dig i smaken och du kan läsa recensioner och kryssa för de böcker du tror du skulle vilja läsa. Bra ställe att få vidgade perspektiv och upptäcka författare man aldrig hört talas om. Eller hört talas om men inte känner till mycket om.

      Radera