fredag 6 januari 2017

Trettondagen - bubblar av förväntan!

Himlen är blå, solen skiner, snön - som det finns mängder av - gnistrar alltjämt nysnöat vit och träden är pudrade med snö. Jag ser ut genom fönstret och bara njuter av en nästintill perfekt vinterdag.

Om jag avser att sticka näsan utanför dörren och promenera och få litet frisk luft? Näpp!

Jag har öppnat balkongdörren. Sedan stängde jag den kvickt som attan, innan jag frös knän och tår och nästipp av mig. För det är kallt här på min del av Södertörn, närmare -10 grader. Brr!

Under snöovädret fick vi (minst) en 20 cm snö. Visserligen har snösvängen gjort sitt och plogat, ändå är det ojämnt och måddigt vid trottoarkanter och lätt att trampa fel. Och i vanlig ordning har intelligensreserven i snösvängen givetvis plogat diagonalt över gräsmattan istället för den svängda gångvägen ut ur området.


Nej, klokt nog stannar jag inne - jag är rädd om fötterna och vill inte ha några onödiga halkincidenter som retar upp ömmande muskler.

Under morgonen och förmiddagen har jag jobbat vid datorn. Planerna för 2017, både när det gäller Romanceportalens utveckling och mitt skrivande, tar allt fastare form.

Om 2016 var ett år av grubblande och övervägande, känns 2017 som ett år av beslutsamhet och ren energi. Det är som om jag känt förvandlingen ske, gradvis, under dessa första dagar av 2017. Jag har som kolsyrebubblor av glädje i själen och i blodet.


Inte ens mörkret förmår hejda mig i vinter. Jag tänder ljus i glasljusstakarna på fönsterbrädan och jobbar vidare vid datorn med bloggen/hemsidan, med mina texter eller med att bygga upp min plattform på sociala medier.

Eller kryper upp i läsfåtöljen och läser om den här romantiska godbiten och drömmer mig bort från ett vackert men kylslaget Södertörn till varma sommardagar på västkusten.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar