tisdag 17 juli 2018

Romanceorganisationer, i världen och i Sverige

Utomlands, och då framför allt i den engelskspråkiga delen av världen, är romanceförfattare och andra som arbetar aktivt med romancegenren sedan länge organiserade i olika organisationer som arbetar mot fördomar och förakt mot genren och främjar kunskap om den. De mest kända organisationerna i den engelskspråkiga romancesfären är bland annat RWA och RNA.


Vad står då förkortningarna RWA och RNA för?


Romance Writers of America (RWA),
  • Grundades 1980
  • USA/Nordamerika/den engelskspråkiga romancesfären över lag


Romantic Novelists’ Association (RNA), 
  • Grundades 1960. 
  • Englandsbaserat/den engelskspråkiga romancesfären över lag

Båda organisationerna håller sina årliga konferenser/kongresser i juli.


Det är möjligt att det finns fler organisationer inom den engelskspråkiga romancesfären som jag inte känner till. Och vilka organisationer som finns i andra delar av världen, för romanceförfattare inom andra språkgrupper, det har jag ingen aning om.



Här i Sverige ligger vi litet efter den engelskspråkiga romancesfären. Men i början av 2018 grundades Romanceakademin. Ett första steg på en väg som kan leda hur långt som helst - och som också gjort det för ovan nämnda organisationer.



I maj höll Romanceakademin sin första offentliga sammankomst - och vilken härlig upplevelse det var!




2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig blogg, vi har ett gemensamt intresse. Romance är underskattat ur kvalitetsperspektiv och därför vill jag nämna några titlar, äldre och mer samtida, som jag håller högt som både romance och historiska romaner: Den amerikanska författarinnan Anya Seton hade brittisk(skotsk) bakgrund och skrev några helt underbara romaner med historiska motiv. Den allra bästa måste vara "Katherine", som utspelar sig på 1300-talet, och är min favoritroman. Läser regelbundet om den, men har börjar ransonera tillfällena, då jag inte vill slita ut den.Andra titlar är "Djävulsvattet" och "Avalon" Ej översatt till svenska men verkligt läsvärd är "The Winthrop woman" som skildrar en ung kvinnas överfart till Nya Världen och tobaksindustrin där. Med stark romantisk slagsida, såklart. En mera samtida författare av romance/historiska romaner är Philippa Gregory. Hennes tidigare romaner är bäst, med emfas på "Den andra systern Boleyn" och, min favorit, "Jungfruns älskare" Handlar om drottning Elizabeth l och hennes hovintriger, samt striden mellan katoliker och protestanter, där Elizabeths hemlige älskare och hans hustru hamnar på varsin sida i striden, vilket kommer att visa sig bli olyckligt för hustrun. Har verklighetsbakgrund, precis som flera anadra av de historiska romaner jag nämnt här. Kul att denna blogg finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de orden, Irena, jag är glad att du gillar bloggen. Tack för bra och intressanta tips också. Jag har hört talas om Anya Seaton men aldrig läst någonting av henne. Har för mig att jag på 90-talet läste en bok av Philippa Gregory. Den utspelade sig dock senare, någon gång på 1700-talet har jag för mig.

      Radera