tisdag 15 november 2016

Skrivprocessen – att forcera texten

Ibland, när det går alldeles extra trögt med skrivandet brukar jag säga mig själv att det beror på att processen i hjärnan inte är färdig än.

Att jag inte skriver, för ögonblicket, innebär inte alltid att skrivprocessen inte pågår någonstans djupt inne i hjärnvindlingarna. Att inte hjärnan arbetar frenetiskt med att lösa knutar och trassel och logiska vurpor i texten och komma på hur den istället skall flyta smidigt och motståndslöst för att främja textens vidare utveckling på bästa möjliga sätt.

Och om jag ändå skulle försöka tvinga ned mina tankar och idéer på tangentbordet innan den processen är färdig skulle det bli som om jag försökte laga en trerätters middag med en halvkaputt spis, resultatet skulle bli rätter bestående av halvråa eller vidbrända ingredienser.


Mitt råd är att du inte försöker forcera fram texten. Ibland är det helt enkelt bäst att vänta tills texten, författaren (och hjärnan) är mogen och redo för nästa steg i skrivprocessen. Och det sägs ju att den som väntar på någonting gott aldrig väntar förgäves.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar