fredag 25 november 2016

En vemodig romanceupptäckt

Jag upptäckte nu i kväll, när jag googlade på Svensk Romance, att jag kanske var så först ut med att bygga upp en sida på svenska om romance när jag 2013/2014 började bygga upp Romanceportalen.

Redan i januari 2011 hade någon - jag har dessvärre inte kunnat finna något namn bakom bloggen - startat en blogg med det läckra namnet Svensk romance.

Bloggen, som innehåller några intressanta inlägg, är dessvärre inte längre aktiv. Tyvärr höll bloggaren inte ut i mer än två månader, vilket är synd då detta var ett intressant initiativ. Men kanske var bloggen för tidigt ute, innan intresset för för romance hade funnit sitt fokus här i Sverige.

För oändligt mycket har hänt sedan 2011, när svensk romance låg i sin vagga, och i dag finns det en framväxande svensk romance community.med olika förgreningar - som tar plats och gör sig hörda och vägrar låta sig tystas av inkoftade kulturmuppars försök att nedvärdera vår favoritgenre - och intresset för svensk romance är på frammarsch.


En av dessa förgreningar är mitt eget bidrag till denna svenska romance community, Romanceportalen. Jag har under de senaste dagarna givit Romanceportalsdelen av min blogg/hemsida en fasadrenovering med nya, läckra vinjetter för att än tydligare urskilja de sidor som ingår i den sektionen. 
 
Och jag har lagt till en ny sida om just Svensk romance (därav ovan nämnda googling, för att se om sidan hade hittat upp på sökmotorerna).


Det känns litet vemodigt att jag inte hittade den här svenska bloggen om romance när mitt eget intresse för romance väcktes och jag sökte information på nätet och fann massor - på engelska. Men ingenting på svenska.

Kanske sökte jag den gången på fel begrepp? Och kanske hade det ändå inte spelat någon roll. När jag sökte efter information, förmodligen någon gång runt 2012/2013, hade denna blogg redan tystnat.


Men just detta att jag inte kunde finna någon relevant information om romance på svenska (utöver Simona Ahrnstedts blogg/hemsida, som vid denna tid var närmast en digital vallfartsort för min del) ledde i slutändan till att jag började bygga upp en romancesektion om mitt intresse för romance på min hemsida och länka upp artiklar om romance samt sajter och bloggar om romance - och med tiden också började tipsa om romantisk sommarläsning på min egen blogg.

Vilket med tiden svällde ut till Romanceportalen, med mängder av undersidor och regelrätta recensioner av romanceböcker.   

Vem det än var som i januari 2011 med optimism och engagemang startade en blogg om svensk romance så passerade vi kanske varandra med några år, någonstans längs tidslinjen, men jag instämmer helhjärtat i hennes - eller hans - slogan:  

"Mer romantik åt svenska folket!"


Vem du än är, vem du än var, så hoppas jag att du vet detta:

Jag har tagit upp stafettpinnen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar