söndag 18 april 2021

Idag kom vårens första humla på besök!

 

In genom ett fönster på glänt - på sjunde våningen!

Måste säga att det var starkt jobbat, av vad som förmodligen var en övervintrad humledrottning som nu sökte efter en boplats att lägga sina ägg i. 

Men min lägenhet föll henne som tur var inte i smaken. Hon tvärvände, flög in under fönstret och lyckades - innan jag hann fram och öppna fönstret på vid gavel åt henne - lirka sig ut genom öppningen. 

Humlor är både smartare och smidigare än getingar på det viset - de har koll på vägen ut.

En geting hade haft svårigheter att finna vägen ut, om jag så hade slagit upp fönstret på vid gavel. De kan vara rätt obstinata på det sättet, getingar.


Egentligen så bör man rapportera humledrottningar till forskarna vid Centrum för miljö- och klimavetenskap vid Lunds Universitet. 

Jag övervägde att göra det, men det visade sig bli för tekniskt komplicerat för mitt gamla datorskrälle. 

Så den första humlan för säsongen på min del av Södertörn förblev orapporterad och kunde lugnt fortsätta sitt sökande efter en lämplig boplats. Eller efter vårblommor med mycket pollen och nektar. 

Jag tackar för ett kort men charmerande besök och önskar henne lycka till med sitt viktiga värv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar