lördag 7 december 2019

Gikt. Och mat.

Det har inte varit någon bra höst för mig i år. De återkommande inflammationerna i knän, fötter, händer och knogar under de senaste åren har visat sig vara gikt.

I Oktober så låg jag en vecka på Södersjukhuset med ett akut anfall i vänster knä, vänster fot samt höger hand och mådde ungefär för jävligt. Då ställdes diagnosen definitivt.

Den senaste veckan har jag varit däckad med ett anfall (eller kallas det attack, tro?) i vänster hand och handled samt även i armbågen.

Vet ni vad man inte får/kan äta när man har gikt om man vill undvika ett nytt anfall / en ny attack?

Ungefär all form av julmat.


Mat som man kan eller inte kan äta vid gikt kommer i tre kategorier

Jag har fått diverse papper över vad man bör och inte bör äta från olika läkare och en dietist. Olyckligtvis så är de uppgifterna inte helt entydiga. Och inte heller helt överensstämmande.

Jag håller för närvarande på att försöka fundera ut vad som, så att säga, är fågel eller fisk. Ett gemensamt drag är dock att tre olika kategorier utkristalliserar sig.


  • Det man får/skall äta.

    Den kategorin omfattar även en del sådant som man bör äta litet av eller sällan.

    Den här kategorin innehåller mest grönsaker, frukt och bär samt en rad andra vegetabilier och mejeriprodukter (vissa av dem sparsamt).

    Lyckligtvis så omfattar den även ost.

  • Det man bör undvika eller bara äta sparsamt av och sällan

    Vilket är ungefär allt vad kött, fågel och fisk vill säga.

    Givetvis också lax.

  • Det som är förbjudet

    Hit räknas bland annat inälvsmat, skaldjur, svamp.

    Det som svider mest här för min del är räkorna, svampen och leverpastejen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar