lördag 2 november 2019

En tsunami av vårdräkningar och bokbudget noll kronor

Från slutet av september så har en veritabel tsunami av läkarräkningar, medicinräkningar och andra vårdräkningar svept över mig. Vissa träffade redan i oktober, med kännbar effekt för min stackars budget, de övriga - däribland en veckas sjukhusvistelse på Södersjukhuset - kommer att träffa med full kraft nu i november.

Diagnosen - som förklarar en del av min problem med smärtor, inflammationer och svullnader i fötter, knän och fingerknogar - tyder efter undersökningar på Södersjukhuset på gikt.

Jag vet dock ännu inte riktigt om det även skulle förklara de återkommande muskelsmärtorna i fötterna, det återstår att se.

Så omfattande vårdkontakter som jag har haft sedan slutet av september kommer dock ofrånkomligen med eskalerande och oförutsedda kostnader. Men intet ont som inte har någonting om inte gott, så åtminstone någonting positivt i följe. På en och en halv månad kom jag upp i ett nytt frikort som kommer att räcka ända fram till i september 2020.

Det hindra dock inte att de omedelbara finansiella konsekvenserna kommer att bli kännbara.


Bokbudgeten, som jag under den tidiga hösten hade gott hopp om - och som till och med medgav ett bokpaket med två romancepocket på engelska i september - är nu tillbaka på noll kronor.
 
Septembers bokpaket


Det blev även en inbunden bok köpt när jag var på Åsa Hellbergs alldeles fantastiska bokrelease/Afternoon Tea i början av September.


Men sedan början av oktober så har jag fått dra i nödbromsen igen. Innan jag vet hur vårdkostnaderna landar, hur hårt de kommer att slå och hur djupt hål som de kommer att gräva i budget.

Det blir inte direkt bättre av att november är också min TUNGA kvartalsräkningsmånad när en kvartalsräkning, som brukar kunna bli saftig och gräva ett djupt hål i min arma budget, landar.

Men vårdkostnaderna är nu på frikort för nästan ett år framöver. Så om jag bara lyckas hålla näsan över vattenytan november ut, så kan det kanske bli ett bokpaket till jul.



2 kommentarer:

  1. Jag känner med dig, min bokbudget är också kring noll kronor och jag har just upptäckt en ny författare som jag skulle vilja ha alla böcker av.. (Mariana Zapata, om du är nyfiken, det är romance). Men kanske jag kan önska mig till julklapp..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade sett fram mot bland annat Simona Ahrnstedts nya romance som kom nu i oktober samt Julia Quinns första böcker i Bridgertonserien som också nu i höst ges ut på svenska av Lovereads. Och också en del nya böcker av mina engelskspråkiga favoritförfattare som har utkommit under min långa bokbudgetåtstramning som, med vissa perioder av lättnader, nu har varat ända sedan januari 2017.

      Radera