onsdag 31 oktober 2018

Höstkyla och höstbäddning

På hösten, innan värmen på elementen har kommit igång ordentligt, blir det lätt kallt om fötterna när man skall lägga sig på svala (läs kalla) lakan. De senaste åren har jag löst det genom att bre mitt största, mjukaste och fluffigaste badlakan över underlakanet vid fotändan av sängen.

Men i år blev det inte så. När kylan satte in låg just det badlakanet i tvättkorgen och jag hade hade sådana knäsmärtor att jag inte kunde ta mig till tvättstugan. Jag försökte därför bädda med mitt näst största, näst mjukaste badlakan över lakanet vid fötterna istället.

Det funkade inte.

Det var för kort och för smalt och för lätt - och korvade sig också alldeles för lätt under fötter och vrister.

En kylslagen natt fick jag huttrande stiga upp, lyfta upp sängkläderna vid fotändan av sängen och hala bort den odugliga frottéklunsen som rullat ihop sig under mina fötter och mest av allt kändes som en knölig rulltårta. Istället bredde jag en fleecefilt över underlakanet och bäddade in den stramt och ordentligt om bäddmadrassen. Den låg därigenom slätt och stadigt och var mycket bekvämare och behagligare för fötter och vrister och vader. Riktigt, riktigt skönt - och det har hjälpt mig att sova riktigt gott sedan jag bäddade om.

Så om ni fryser om fötter och smalben på vintern, när dessa måste värma upp en lika stor yta i sängen som bålen, så rekommenderar jag att bädda med en fleecefilt över lakanet vid sängens fotända.

Jag kan bara säga en sak - kalla tassar håller en vaken.

Och om du nu inte vill ha en fleecefilt? Tja, jag förmodar att det skulle fungera lika bra med en yllefilt. Så länge den inte kliar och irriterar mot huden. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar