lördag 5 november 2022

Gravrosett och gravlykta på plats

Femte november är en gråruggig och blöt historia. Ändå har jag varit utanför porten ett flertal gånger. Först hade jag tvättstugan i morse, och den ligger i ett litet hus bakom vårt. Ned och fylla maskinerna, nedo och tömma maskinerna och hänga in det som behöver fintorkas i torkskåpet och slänga in sådant som tumlas i torktumlaren. Och sedan ned för att ta reda på tvätten och bära upp den.

Under tvättstugeturerna så regnade det åtminstone inte.

Det gjorde det däremot när Kerstin kom och hämtade mig och körde mig till kyrkogården. Så nu är gravlyktan och en vacker gravrosett på plats på mina föräldrars grav. Ljuset i lyktan är tänt. Stämningsfyllt, även om det regnade. Och även om det var mitt på dagen.

Men ljusen brann på många av gravarna, så jag var inte ensam om det.

På något sätt så känns det bra när man har gjort det.

Det är så grått att det skymmer allaredan. Snart dags att tända ett par ljus på fönsterbrädan också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar