onsdag 28 juli 2021

Perfekt timad provianteringsrunda


Det regnade lite fint när jag gav mig i väg till pendeltågsstationen för att åka till Skogås och proviantera. Men inte mer än vad paraplyet och sandalerna enkelt kunde avvärja.

Sedan regna det inte alls i Skogås, i alla fall inte medan jag var där.

Det regnade lite fint här när jag kom hem, men fortfarande så där fint – och inte heller särskilt ihärdigt. Jag behövde inte ens fälla upp paraplyet. Vilket var tur, eftersom jag den här gången balanserade en matkasse med ojämnt fördelad tyngdpunkt.

Jag hade hunnit upp till mig, packat upp och ställt undan maten och var i badrummet och tvättade händerna när jag hörde åskan rumla. Innan jag hade hunnit skölja och torka händerna och kunde kika ut genom balkongdörren så hade det dessutom börjat ösregna.

Nere på vägen så hade det på några få minuter bildats så djupa vattensamlingar i nedkörda hjulspår att bilarna drog upp vattenkaskader. Det såg ut som bogsvall runt en fartygsstäv.

Japp. Ibland har man tur med timingen.

Ett tåg senare – och jag hade hamnat mitt i hällregnet.

Och det hade vare sig sandaler eller paraply kunnat stå emot.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar