Med en hiss? Ja, det stämmer. En kväll tidigare i veckan, när jag kom hem med pendeltåget, så landade jag i vattnet med hissen.
Jag borde kanske ha blivit varnad när jag hörde ett
märkligt, gurglande, porlande ljud som påminde lite om en tvättmaskin när jag
tryckte upp hissen. Men jag tillskrev det ett av pendeltågen som just var på
väg in till perrongen och ett snabbtåg som just dundrade förbi.
Jag borde kanske ha blivit misstänksam när jag såg hur blött
och skitigt golvet i hissen var. Men man tyvärr rätt van vid sunkiga golv i
hissarna vid stationerna.
Och det luktade åtminstone inte som om någon hade kissat på
det.
Så jag klev in, noga med var jag satte fötterna, och tryckte
för nedfärd till gångtunneln under spåren.
PLASK!!!
Där fick det gurglande, porlande ljudet och det blöta, kladdiga
och skitiga golvet sin förklaring.
Botten av hisstrumman var vattenfylld.
Inte så mycket att det strömmade in i hissen – inte nu
längre, men det hade tydligen gjort det tidigare. Det blöta, soggiga golvet var
ett bevis för det.
Men fullt tillräckligt för att botten av hisskorgen skulle landa i vattnet med ett rejält plask.
När hissdörrarna öppnades så kunde jag i glipan mellan
hisskorgen och golvet i entréhallen se vattnet plaska fram och tillbaka mellan
hisstrummans väggar.
Hissen har kablar som hänger i en båge som kommer ned före
hissen – man kan se det genom glasdörrarna – och dessa hade nu hamnat i
vattnet.
El och vatten är, som alla – speciellt en gammal
säkerhetsmänniska – vet, ingen bra kombination.
Jag har inte kommit så snabbt ut ur en hiss sedan jag var barn.
Också stengolvet i entrén till stationens trapphus var blött
och geggigt. Det samma gällde asfalten i gångtunneln.
Vid gångtunnelns mynning så kunde jag se varför hisstrumman
hade vattenfyllts så till den grad.
Ett omfattande slagregn måste ha dragit fram över min del av
Södertörn strax innan jag kom hem.
Eftersom marknivån kring pendeltågsstationen bara är marginellt
lägre än spårnivån så leder en ganska brant backe ned till gångtunneln. Backen
är i sin tur omgiven av en brant slänt med en plantering av tallar. Regnvattnet
hade svept med sig barr, kottar, jord och grus från planteringen och nedför
backen. Där hade allt detta satt igen gallret över en kulvert som ska leda bort
regn- och smältvatten – förmodligen var även avloppen från kulverten också
igensatta.
Vattnet hade ingen annanstans att ta vägen utan hade fortsatt
in i tunneln, in genom dörrarna till stationen och ned i hisstrumman.
El och vatten är, som sagt, ingen bra kombination.
Så. Vad skulle jag göra?
Åka upp till biljetthallen och säga till spärrvakten?
I den hissen?
Nej tack!
Gå uppför och nedför trapporna – med gikt och en
shoppingvagn – för att säga till om att hissen nu utgjorde en livsfara för intet
ont anandes passagerare?
Tack, men nej tack.
Jag skulle gå hem och ringa SLs kundtjänst.
Sagt och gjort, det var vad jag gjorde.
Jag hade tur, tyckte jag, det var bara åtta samtal före mig.
Det här skulle gå fort.
Det var åtta samtal före i närmare en kvart. Sedan var det
sju samtal före nästan lika länge. Samtal sex, fem och fyra…
Tog också sin tid.
Det tog åtminstone någonstans runt fyrtio till femtio
minuter att komma fram.
Ingen annan hade itts anmäla faran som hissen utgjorde.
Ingen.
Så det är allt en förbannad tur att jag är en uthållig, ihärdig, tjurskalligt envis gammal säkerhetsmänniska som på grund av gikten har ett stort intresse av en säker och fungerande hiss.
Att landa i vatten med hissen var en upplevelse som jag inte vill vara med om igen.
El och vatten...
Brr!!!
Heja Elisabet!
SvaraRadera