måndag 4 maj 2020

Förtrollad - Pachelbels Kanon i D-dur

Ni vet hur det är. Ibland så snavar man över det där musikstycket, det där som får världen att stanna upp medan man lyssnar på det. Om och om igen.

Jag upplevde det här om dagen, med Pachelbels Kanon i D-dur.

Musik som jag aldrig hade hört tidigare, av en kompositör - Johann Pachelbel - som jag aldrig ens hade hört talas om tidigare.

På en gång enkelt och intrikat, harmoniskt och komplicerat. Repetitiv och meditativ, men samtidigt dynamiskt och upplyftande.

Levande, helt enkelt.


Jag skulle nästan vilja påstå att Pachelbels Kanon i D-dur är starkt beroendeframkallande.


Sedan jag först hörde Pachelbels Kanon i D-dur (eller Canon in D Major) på YouTube så har jag hört den i en rad olika versioner.


Här nedan så har jag samlat några av mina favoritversioner - i alla fall så här långt.


Pachelbel - Canon - Stringspace String Quartet




Pachelbel Canon performed at St Ann's Church, Manchester
Jonathan Scott
(Organ Solo)




Pachelbel's Canon - London Symphony Orchestra
(Blomsterversionen)


Det här var den första versionen som jag hörde (och såg).
Sedan var jag såld.



Välj en version och lyssna, så får vi se om du blir lika förtrollad som jag blev.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar