söndag 2 februari 2020

En ost som heter Folke?

Jag har testat en ost som var på extrapris på den lilla ICA-butiken om hörnet från praktikplatsen.

Folke, som osten av outgrundlig anledning kallas, är ICAs helt egna ost. Jag vet inte om den finns som ostbit, förpackningen som jag köpte var 150 gram skivad ost.

Osten, som är mellanlagrad, har 31% fetthalt och är gjord på mjölk från svenska gårdar (norrländsk mjölk, tydligen). Den skall enligt omslaget vara en "smakrik ost med fräsch syrlighet och inslag av knäckig sötma".

Om jag skall vara helt uppriktig så blev jag inte speciellt förtjust i Folke som smörgåspålägg betraktat. Den var litet för "torr" i konsistensen och aningen för skarp i smaken för mig.

Det är givetvis möjligt att den här osten hade fallit mig mer i smaken om jag hade haft ett en skiva skinka eller salami, ett par salladsblad och några tomatskivor till mackan. Men det hade jag inte hemma, och enbart osten på mackan funkade inte riktigt för mig.

Däremot så hade jag litet kokt, kall potatis över från ett par middagar i veckan.och när jag i går bestämde mig för att göra en improviserad potatisgratäng i micron till lunch så behövde jag litet ost och lade då några skivor av Folke mellan och över lagren med skivad potatis och micrade.

Resultatet?
Supergott!

På det här sättet kom ostens smak till sin rätt. Den passade perfekt till potatisen och likaledes till de soltorkade tomaterna och basilikan som jag åt till min improviserade potatisgratäng.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar