fredag 24 januari 2020

Musik som inspirationskälla

Musik, kan på många sätt vara en källa till inspiration när man skriver. Men ibland är det själva musikvideon som utgör den verkliga inspirationskällan.

Den här musikvideon till Enyas "On My Way Home" har ända sedan jag började skriva på mitt huvudskrivprojekt 2012 utgjort en av de stora inspirationskällorna, för såväl en lång tågresa som den kvinnliga huvudpersonen gör (även om årstiden är fel) och den djupa vänskapen mellan henne och hennes yngre kusiner.



Det finns givetvis mer musik och fler musikvideos som inspirerar, det här är bara en av dem - låt vara en av de allra främsta. Den som fångar mycket av det mest väsentliga av känslan - och delvis även handlingen - i texten.

Den som leder mig rätt när jag skriver in mig i hörn och inte för mitt liv vet hur jag skall skriva mig ur dem igen.


Har ni någon favoritmusik som utgör en inspirationskälla?

Använder ni den i så fall i er skrivprocess?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar