lördag 30 juni 2018

Mary Balogh – Unforgiven



Kategori: Historisk romance
Titel: Unforgiven
Ingår i: The Horsemen Trilogy, 2:a boken
Författare: Mary Balogh,
brittisk/kanadensisk
romanceförfattare

Klass: Engelsk romance
Språk: Engelska 
Utgivningsår: 1998, nyutgåva 2016
Epok: Regency, (1810-tal)


Mary Balogh är en New York Times bästsäljande romanceförfattare som har en suverän förmåga att fånga och återge regencyns tidsanda. Hon betraktas som en av de mest prominenta efterföljarna till Georgette Heyer.

Unforgiven, som är den andra boken i The Horsemen Trilogy, gavs ut första gången 1998 och kom 2016 i nyutgåva.

Jag har läst The Horsemen Trilogy i en litet udda ordning eftersom jag läste Irresisteble, den tredje boken i serien för flera år sedan (den var vid denna tid den enda boken i serien man fortfarande kunde få tag på i handeln, de andra hade gått ur tryck) samt sedan, flera år senare, bok ett och två i nyutgåva.

Serien handlar, i likhet med Mary Baloghs betydligt senare serie, The Survivors’ Club, om en grupp vänner som tjänstgjort under Napoleonkrigen. Till skillnad från The Survivors’ Club ligger dock tonvikten här inte på konvalescenter som återhämtar sig från svåra skador och återanpassa sig till livet efter kriget.

Här handlar det istället om fyra tätt sammansvetsade vänner som tjänstgjort tillsammans som kavalleriofficerare under Napoleonkrigen. De är en grupp våghalsiga och levnadsglada unga män som, nu, efter hemkomsten intar sina rättmätiga positioner i samhället och bara vill njuta av livet.


I den andra boken i serien är det Kenneth och Moiras historia som berättas.



Unforgiven
(Baksidestext)

New York Times bestselling author Mary Balogh returns to Regency England in the second novel of her Horsemen Trilogy, a tale of unforgiven sins and unforgettable passion...

Moira Hayes hadn't seen Kenneth Woodfall in nearly eight years – nor did she want to see this man who stirred such feelings of anger in her. After all, their families had been rivals since their great-grandfathers' day. And he was the reason – though indirectly – for her own brother's death.

But Kenneth has returned from war and is home for good. And he isn't willing to forget the past – a time he shared with his first and only love, Miss Moira Hayes. The moment he sees her again, he knows his future. Because Kenneth is more than willing to forgive.

If only Moira can too...

Det gamla omslaget



Om handlingen

Efter några angenäma månader i London bestämmer sig Kenneth Woodfall, Earl of Haverford, för att återvända till sitt hem i Cornwall - ett hem han inte återsett sedan han åtta år tidigare gick ut i krigen mot Napoleon - för att fira julen med sin familj.

Den första ortsbo han möter vid hemkomsten är dock Moira Hayes, hans barndoms käresta som han skildes från under stor och ömsesidig bitterhet.

Moira tillhör dessutom en familj som sedan generationer är fientligt inställd till hans familj. För att göra saken värre så håller Moira honom, låt vara indirekt, ansvarig för hennes brors död under Napoleonkrigen. Själv gjorde hon honom bittert besviken i slutfasen av deras relation.

Kenneth och hans far ställde Sean Hayes, Moiras bror, inför valet att gå ut i kriget eller dömas till att transporteras till Australien på grund av sina aktiviteter i ett brutalt band av smugglare. De gjorde framförallt eftersom Sean planerade att rymma med Kenneths syster för att komma åt hennes hemgift. Vad Moira är okunnig om, är att Sean var ledaren för bandet, inte bara en ung man som råkade bli indragen i smugglingen.

Moiras far ruinerade sig nästan för att kunna köpa sin son en officersfullmakt för att göra hans liv i armen lättare, vilket lämnat Moira och hennes mor i stort sett utfattiga efter faderns död. Efter faderns död ärvde en avlägsen släkting faderns titel och egendom. Moira är nu förlovad med denne släkting, Sir Edwin Baillie, en prudentlig och pompös man som mån om sin respektabilitet försöker avsluta en släktfejd han inte har någon del i. Det leder till att han och Moira blir inbjudna till en julbal på Dunbarton, Kenneths egendom.

När Sir Edwin Baillie sedan blir kallad till sin mors sjukbädd blir Moira till sitt förtret strandad på Dunbarton. Hon råkar höra hur indignerade Kenneths mor och syster är över den olägenheten och bestämmer sig, trots snöovädret, för att gå hem. Kenneth ger sig ut efter henne och finner henne just som hon bestämt sig för att söka skydd undan stormen i ett ödehus.

De tillbringar därefter natten tillsammans där. För att hålla värmen i det utkylda huset blir de tvungna att dela kroppsvärme genom att hålla om varandra i stugans enda säng. Och när inte ens det visar sig vara nog, delar de kroppsvärme än mer intimt än så.

Efter det tar problemen på allvar sin början, när Moiras envishet och djupt rotade bitterhet står mot Kenneths hederskänsla. Deras natt i snöstormen har nämligen fått följder, något som Moira i det längsta styvnackat förnekar. Också – eller kanske främst – för sig själv.



Mitt omdöme

Jag har överlag tyckt och uppskattat så gott som all historisk romance jag har läst av Mary Balogh. Men jag måste erkänna att jag har haft en hel del problem med den här boken. Det är inte det att den är illa skriven, en Mary Baloghs romance är aldrig illa skriven.

Men jag har problem med intrigen i den här boken. Det känns som om Mary försökt stoppa in alldeles för många olika spår, tills boken känns litet som en resväska när man återvänder från semestern. Med ett lock som bågnar av att hålla all packning på plats utan att gå upp.

Jag har också problem med Kenneth och Moira som huvudpersoner, vilket förvånade mig. Jag tyckte om Kenneth och Moira som par i Irresisteble, den första boken i serien som jag läste och jag tyckte också om Kenneth i den första boken i serien, Indiscreet, när jag läste den.

Men när jag kom till den här boken, Kenneth och Moiras egen historia, så fungerade de inte riktigt för mig. Det var nästan hela tiden någonting som skavde. Som bände och spjärnade emot och gjorde dem svåra att få grepp om, framför allt som ett par.

Och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det som skaver. Möjligen hade jag önskat att Mary inte hade blandat in den beskäftige och pompöse Sir Edwin Baillie, som tyvärr mest känns som en onödig komplikation. Och möjligen som ett komiskt inslag.

Komplikationerna var fullt tillräckliga honom för utan. Och komiken hade jag kunnat vara utan.

Men allt är inte negativt, så enkelt är det. En Mary Balogh romance är alltid väl skriven. Och där såväl intrigen som personerna fungerar för mig är det ofta gripande och stundtals hjärtslitande läsning.

Jag är, får jag erkänna kluven. Även om jag hade sett fram mot att läsa den här boken, och även om den var romantisk och gripande, så kändes den för mig problematisk. Och, för att vara en Mary Balogh romance, också som något av en besvikelse. Jag förväntade mig faktiskt mer - och det framgår kanske också av betyget.

Men i rättvisans namn skall det sägas att det till viss del kan bero på den ordning jag läste böckerna i. Jag kan ha varit kvinnan som visste för mycket, och som därigenom hade på tok för höga förväntningar. 

Jag hoppas att den här boken kommer att fungera bättre för dig än vad den har gjort för mig.




Betyg: 7 hjärtan av 10

http://elisabetnielsen.blogspot.com/p/betyg-7-av-10.html



(som har en annan betygsskala)





Unforgiven
finns att köpa hos bl a
Adlibris, Bokus och Amazon








http://elisabetnielsen.blogspot.se/p/romancetip.html


Tidigare romancerecensioner / tips om romantisk läsning:

2018

- Indiscreet, av Mary Balogh
- The Duchess Deal, av Tessa Dare
- Allt eller inget, av Simona Ahrnstedt

2017

- Devil in Spring, av Lisa Kleypas
- När äventyret väntar, av Sofia Fritzson
- Sonjas andra chans, av Åsa Hellberg
- Will’s True Wish, av Grace Burrowes
- A Night to Surrender, av Tessa Dare
- Hemma där hjärtat väntar, av Sofia Ymén
- Duke of Pleasure, av Elizabeth Hoyt
- A Lady's Code of Misconduct, av Meredith Duran
- Hemligheter små, av Christina Schiller
- Someone to Hold, av Mary Balogh
- Someone to Love, av Mary Balogh
- Seven Minutes in Heaven, av Eloisa James
- Arvtagerskan, av Lina Forss
- The Danger of Desire, av Sabrina Jeffries
- När drömmen slår in, av Sofia Fritzson



Om du vill se äldre recensioner, bokpresentationer och boktips finns de under rubriken Romancerecensioner i högerkolumnen. Annars kan du finna dem den här vägen






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar